هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

فواید خاکشیر _هفت ویک

۱۴۰۱/۷/۷ سپیده ایمانپور

خاکشیر گیاهی است که در زبان عامیانه به آن خاکشی گفته می‌شود. از دیگر نام‌های آن می‌توان به شفترک نیز اشاره کرد.

خاکشیر با نام علمی« Descurainia Sophia» شناخته می‌شود و نام عمومی آن Flixweed است.

خاکشیر گیاهی یک یا دو ساله از تیره شب بویان است. خواص خاکشیر بسیار فراوان است این گیاه معمولا در دشت ها و کوهستان و معمولا به صورت خودرو می روید. تخم خاکشیر ریز و دراز است و معمولا به دو رنگ قرمز و قهوه ای وجود دارد. تخم قرمز رنگ این گیاه طعم تلخ دارد. پایین این گیاه دارای کرک هایی است که قسمت بالایی ان این کرک ها را ندارد. این گیاه دارای گل های کوچکی به رنگ زرد یا سفید است

این تخم‌‌ها ریز و دراز هستند و نوع قرمز آن طعم نسبتا تلخی دارد.

این گیاه ساقه‌ای بلند دارد که طول آن به یک متر نیز می‌رسد. در بالای گیاه کرکی به چشم نمی‌خورد، در حالی که پایین ساقه خاکشیر مقدار زیادی کرک دارد.

 

گیاه خاکشیر از قسمت بالایی ساقه انشعاباتی دارد و گل‌هایی به رنگ زرد روشن در آن دیده می‌شوند. تخم‌های این گیاه طبع سردی دارند و به همین دلیل بیشتر افراد در فصل تابستان از خاکشیر استفاده می‌کنند تا به گرمازدگی دچار نشوند. به همین شکل افرادی که طبع سرد دارند نباید در مصرفش زیاده‌روی کنند.

 

با آن که بسیاری از افراد با شنیدن نام خاکشیر به یاد گرمای تابستان و شربت خاکشیر می‌افتند، اما این گیاه فوق‌العاده، خواص زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خواص دارویی بی‌نظیر اشاره کرد

 

  • تاریخچه خاکشیر

خاکشیر از زمان های دور به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می شود. در زمان باستان از خاکشیر برای درمان اسهال خونی استفاده می کردند. بسیاری از پزشکان قدیمی خاکشیر را اشتهاآور، ضد تب و دارویی قوی برای مشکلات معده می شناختند. این گیاه در ایران، عراق، چین، هند، پاکستان، افغانستان و شمال آفریقا رشد می کند و به عنوان گیاهی دارویی و ارزشمند شناخته می شود

 

  • طبع

طبع خاکشیر سرد و تر است و موجب خنک شدن بدن در هوای گرم می شود.

 

  • ترکیبات

مهم ترین ترکیبات دانه خاکشی شامل گلوکز اینولات ها بوده که شامل آلیل ایزوتیوسیانات، بوتنیل ایزوتیوسیانات، سیانو ۳ و ۴- اپی تیو بوتان، ۵- متیل تیوپنتانیتریل، ۳- فنیل پروپیونیتریل، ۴- متیل تیوبوتیل ایزوتیوسیانات و ۲- فنیل اتیل ایزوتیوسیانات می باشند. ترکیبات دیگر شامل اسیدهای چرب پالمیتیک، لینولنیک، اولئیک و استئاریک می باشند. املاح موجود در دانه شامل گوگرد، کلر، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم، سدیم و منیزیم می باشند. دانه همچنین حاوی پروتئین، صمغ، موسیلاژ، چربی و ترکیبات ازت دار است.

Card image cap
  • خواص خاکشیر

خاکشیر و یبوست

از دیگر خواص خاکشیر، درمان یبوست حاصل از غلبه سودا در بدن و یبوست‌های ناشی از اضطراب و تنش های عصبی است. از مهم‌ترین نشانه‌های این نوع یبوست خروج مدفوع به صورت تکه تکه است. حتی گاهی مقداری از مدفوع در روده باقی می‌ماند و بدن قادر به تخلیه روده‌ها به درستی نیست و این موضوع در طول زمان منجر به بروز مشکلات برای سلامت فرد می‌شود، زیرا باقی ماندن مدفوع در روده ها موجب جذب مواد سمی و ناسالم از طریق جداره روده می‌شود.

خاکشیر یک ملین کننده طبیعی شناخته است که باعث افزایش حرکات روده می‌شود و در درمان یبوست موثر است. شما می‌توانید شربت خاکشیر را با آب گرم تهیه کنید تا یبوست درمان شود. استفاده از عسل هم در این شربت برای درمان یبوست مرسوم است.

 

یبوست در کودکان موجب دل درد و بروز جوش‌هایی در بدن می‌شود. برای درمان یبوست کودکان روزی یک قاشق چای‌خوری خاکشیر را بکوبید و با آب ولرم در شیشه ریخته و به کودک بدهید.

 

یبوست در افراد مسن معمولا به علت کمبود آب و خشک شدن که باعث خشک و کم آب شدن روده‌ها می‌گردد ایجاد می‌شود. بهترین راه درمان طبیعی یبوست در افراد مسن استفاده از ترکیب خاکشیر کوبیده شده به همراه آب داغ و عسل است.

 

خانم‌ها در دوران بارداری و حتی بعد از زایمان دچار مشکل یبوست می‌شوند. در دوران دوران بارداری خانم‌ها نمی‌توانند هر دارویی را مصرف کنند. خاکشیر با داشتن طبع ملایم و معتدل بهترین گزینه در دوران بارداری است.

 

لاغری

کنار رژیم های لاغری و ورزش می توانند از بعضی گیاهان و ادویه هایی که در کاهش وزن نقش دارند استفاده کنند. خاکشیر یکی از خوراکی هایی است که از آن در تهیه شربت در فصول گرم استفاده می شود.

برای تهیه این نوشیدنی دو قاشق غذا خوری خاکشیر و گلاب و یک قاشق غذا خوری آبلیمو و یک لیوان آب ولرم را با هم ترکیب کنید و برای شیرین شدن کمی هم شکر اضافه کنید.

 

اگر به مدت یک ماه روزانه ناشتا از این نوشیدنی مصرف کنید بعد از یک ماه اثرات آن را روی لاغری و سلامت بدن خود خواهید دید.

خواص خاکشیر دارای مزیت های دارویی و درمانی زیادی مانند ادرار آوری، از بین بردن اسهال، از بین بردن کرم های روده و معده، قطع تب شدید، درمان التهابات کلیه، ترمیم زخم ها، از بین بردن ناراحتی های پوستی و آکنه می باشد. همچنین گفتنی است که خاکشیر در از بین بردن اسهال خونی و ترشحات زنانه کاربرد زیادی دارد. مصرف خاکشیر و لاغری رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

درمان یبوست به کمک خاکشیر

اگر دستگاه‌های مخلوط کن آبمیوه را جلوی مغازه‌های بستنی فروشی دیده باشید، متوجه تورم دانه‌های خاکشیر غوطه‌ور در آب شد‌ه‌اید. خاصیت خاکشیر این است که وقتی در معرض آب قرار می‌گیرد، مقدار زیادی آب به خود جذب کرده و بزرگ می‌شود. به همین خاطر، می‌تواند مشکل کمبود آب بدن را حل کرده و نقش ملین را در بدن ایفا کند.

دل ضعفه

برخی از افراد هستند که در طول روز دچار دل ضعفه می‌شوند. این دل‌ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بیاید. برای پیشگیری از بروز این دل‌ضعفه کافی است، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید. برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم بجوشانید.

 

بعد از مدتی که این ترکیب جوشید کفی روی آن تشکیل می‌شود که باید از دیگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقی مواد همان ترکیبی است که برای بهبود دل‌ضعفه و پیشگیری از بروز آن مصرف می‌شود. اگر چه عسل با حرارت، برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را از دست می‌دهد اما در عین حال مواد مفیدی در آن باقی می‌ماند که برای درمان دل‌ضعفه بسیار مناسب است.

 

 

مو

اگر با مشکل شوره سر مواجه هستید و از آن رنج می‌برید، یکی از راه‌های درمان شما، در همین دانه‌های ریز قهوه‌ای نهفته است. این گیاه، به لطف خاصیت ضدالتهابی و البته ضدباکتریایی خود، از شوره سر جلوگیری خواهد کرد. کافیست روزانه دو یا سه لیوان از آن را، به صورت شربت خاکشیر میل کنید.

 

رفع مشکل اسهال

شاید از خودتان بپرسید، خاکشیر که یک ملین بوده و به رفع یبوست کمک می‌کند، چگونه می‌توان در درمان اسهال هم مؤثر باشد؟ باید به این نکته اشاره کنیم که اگر آن را به همراه آب گرم میل کنید، به رفع یبوست کمک خواهید کرد! اما جالب اینجاست که مصرف آن به همراه آب سرد، در بهبود اسهال، به بیماران کمک می‌کند.

 

 

جوش و اکنه

برای رفع آکنه صورت، باز هم خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی خاکشیر مطرح است. برای اینکه آکنه‌های روی پوست صورتتان را از بین ببرید، مخلوط کردن خاکشیر به همراه عرق کاسنی و شاه‌تره و مصرف آن، می‌تواند مؤثر باشد. اگر این کار را شروع کردید، صبر داشته باشید و در درازمدت، اثر آن را بررسی کنید.

روش مصرف

مخلوط ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه‌تره، عرق کاسنی و عرق بیدمشک ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق‌های گیاهی شاه‌تره، بیدمشک وکاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب علاوه بر آن‌که جوش‌های صورت را درمان می‌کند برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز موثر است. مدت درمان با این نسخه دست کم ۳ هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره بیمار نمایان می‌شود.

 

چاقی 

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می‌توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود. بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند

 

 

 

 

انواع رژیم های لاغری

خاکشیر و لاغری و خواص عجیبش برای شکم

ارسال شده در تاریخ ژوئن 10, 2020 توسط عبادی

گیاه خاکشیر و لاغری10

ژوئن

خاکشیر و لاغری ، بطور کلی خاکشیر جزء دسته گیاهانی می باشد که برای لاغری مفید می باشد،این گیاه دارای برگ هایی بریده و زرد رنگ می باشد.

 

این گیاه معمولا در دشت ها و کوهستان و معمولا به صورت خودرو می روید. تخم خاکشیر ریز و دراز است و معمولا به دو رنگ قرمز و قهوه ای وجود دارد. تخم قرمز رنگ این گیاه طعم تلخ دارد. پایین این گیاه دارای کرک هایی است که قسمت بالایی ان این کرک ها را ندارد.

 

این گیاه دارای گل های کوچکی به رنگ زرد یا سفید است.دررژیم لاغری با خاکشیر لازم است یک قاشق غذا خوری خاک شیر با شست شو دهید ودر یک لیوان آب ولرم حل نمایید. برای مزه دار کردن می توانید نبات سفید اضافه نمایید این معجون را هر روز صبح ناشتا میل نمایید.

 

 

 

خواص خاکشیر چیست ؟

خواص خاکشیر بسیار زیاد است و در عین حال که بی‌ضرر است، در حالات مختلف اثرات مختلفی بر بدن دارد. مصرف خاکشیر صبح ناشتا در آب جوش یا آب سرد، بدون شکر یا با شکر، قبل از غذا یا بعد آن، با فاصله‌ای از غذا یا بدون فاصله و یا حتی شب و روز و همچنین چگونگی استفاده از آن دارای اثرات متفاوتی برای بدن است.

 

به عنوان مثال کوبیده شده آن دارای خاصیت ضد اسهالی و در صورت بو دادن برای بیمار اسهالی موثر است. خاکشیر با شربت سکنجبین صفرا زدا و با آب جوش حالت ضد بلغمی و با ترنجبین ضد سودایی است. در اینجا به برخی از خواص خاکشیر اشاره شده است.

 

برای لاغری و کاهش وزن موثر می باشد.

دارای خاصیت ضد اسهالی می باشد.

مخلوط سکنجبین به همراه خاکشیر صفرا زدا می باشد.

خاکشیر به همراه آب جوش حالت ضد بلغمی دارد.

خاکشیر به همراه ترنجبین خاصیت ضد سودایی دارد.

خاکشیر به همراه آب جوش دارای خاصیت ضد یبوست می باشد.

 

 

گیاه خاکشیر و لاغری

 

چه کسانی نباید خاکشیر بخورند؟

افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه می‌شود مصرف خاکشیر را محدود کنند.

خاکشیر را می‌توان از دو تا سه سال به بالا به کودکان داد و برای کودکان زیر این سن نیز شربت خاکشیر را صاف کرد و تنها آب آن را به کودک داد.

-فرادی که طبع سرد دارند و از بیماری‌های ناشی از طبع سرد از جمله روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند، باید شربت خاکشیر را محدود مصرف کنند یا مصرف آن همراه با عسل و عرق نعناع باشد.

 

 

تاثیر خواص خاکشیر برای لاغری

خواص خاکشیر برای لاغری تاثیر شگفت انگیزدارد یکی از مهم ترین دلایل لاغر شدن و لاغر ماندن خوب کار کردن دستگاه گوارش می باشد، اگر معده و روده ی شما خوب کار کند بدن به راحتی کاهش وزن پیدا می کند و مهم تراز همه سلامتی شما کامل می شود و دیگر ازبسیاری بیماریهای معده و روده در امان خواهید بود.

 

 

 

خواص خاکشیر و لاغری شکم

کنار رژیم های لاغری و ورزش می توانند از بعضی گیاهان و ادویه هایی که در کاهش وزن نقش دارند استفاده کنند. خاکشیر یکی از خوراکی هایی است که از آن در تهیه شربت در فصول گرم استفاده می شود.

 

خواص خاکشیر دارای مزیت های دارویی و درمانی زیادی مانند ادرار آوری، از بین بردن اسهال، از بین بردن کرم های روده و معده، قطع تب شدید، درمان التهابات کلیه، ترمیم زخم ها، از بین بردن ناراحتی های پوستی و آکنه می باشد. همچنین گفتنی است که خاکشیر در از بین بردن اسهال خونی و ترشحات زنانه کاربرد زیادی دارد. مصرف خاکشیر و لاغری رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

 

 

 

نحوه رژیم خاکشیر و لاغری

برای رژیم لاغری با خاکشیر، بایستی یک قاشق غذاخوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب ولرم حل کنید، به آن مقداری شکر یا نبات سفید اضافه کرده و هر روز صبح ناشتا، آن را بنوشید و این کار را مدتی ادامه دهید.

 

خواهید دید بسیاری از مشکلات گوارشی شما بر طرف شده، باعث کاهش وزن و لاغری بدن به مرور زمان و رسیدن به وزن ایده‌ال خواهد گردید، ضمن اینکه از خواص فراوان خاکشیر بر سلامت و تندرستی بدن نیز بهره‌مند خواهید شد.

 

نحوه استفاده خاکشیر و لاغری

بسیاری از افرادی که از رژیم های سخت لاغری استفاده می کنند ممکن است دچار ضعف بدن در طی روز می شوند. برای کاهش ضعف می توانید مقداری خاکشیر و آب عسل را مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید.

 

برای تهیه آب عسل کافی است که در یک لیتر آب مقدار یک عسل را جوشانده، حین جوش آمدن آب و عسل مقداری کف روی آن بوجود می آید که باید آن را بردارید و بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار دهید.

 

نکته ایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حرارت باعث از دست رفتن بخشی از خواص عسل می شود با این حال ترکیباتی در آن باقی می مانند که با مخلوط شدن با خاکشیر در درمان ضعف جسمی موثر است.

 

 

 

خاکشیر و درمان لاغری

یکی از مزایای خاکشیر علاوه بر کمک به کاهش وزن، کمک به افزایش وزن نیز می باشد. همانطور که در ابتدا ذکر شد نحوه استفاده از خاکشیر در تاثیر آن بر بدن متفاوت است. به عنوان مثال برای چاق شدن با خاکشیر لازم است که ابتدا مقداری خاکشیر را شسته و در آب ولرم حل کرده و اجازه دهید چند ساعت بماند.

 

سپس صبح ناشتا مقداری شیر به آن اضافه کرده و میل کنید. استفاده از شیر همراه خاکشیر نقش زیادی در افزایش وزن دارد و استفاده از این روش به مدت چند هفته می تواند چند کیلو به وزن شما اضافه کند.

 

فواید دیگر خاکشیر چیست؟

طب سنتی مصرف خاکشیر را برای پاکسازی کبد توصیه می‌ کند ، هر روز صبح 2 قاشق غذاخوری خاکشیر رو در 2 لیوان آب بجوشانید ، ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید .

 

دانه خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن به مقدار 2 تا 3 قاشق غذاخوری در یک لیوان آب شب­ خیسانده صبح ناشتا میل نمایید وچند روز پی درپی تکرار کنید.

 

اگر زیاد جوش میزنید، حتما نوشیدن روزی یک لیوان خاکشیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید. خاکشیر خنک است و گرمی روزهای داغ را خنثی می کند و به پوستتان جلا و جلوه خاصی میدهد.

 

خاکشیر بخورید تا پوست‌ تان روشن شود. برای از بین بردن لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است.

 

  • روش شستن خاکشیر

دانه‌های خاکشیر دارای مقدار زیادی برگ و شن هستند، بنابراین قبل از مصرف خاکشیر را به خوبی بشویید. برای شستن خاکشیر مطابق روش زیر عمل کنید:

 

ابتدا دانه‌های خاکشیر را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن آب، خاکشیر را هم بزنید تا دانه‌های آن جدا شوند.

کمی صبر کنید تا خاکشیر‌ها ته نشین شوند و برگ‌های داخل خاکشیر به سطح آب بیایند، سپس آب ظرف را به آرامی خالی کنید و مجددا آن را با آب پر کنید.

این کار را تا زمانی‌که آب روی سطح خاکشیر زلال شود، تکرار کنید.

سپس به خاکشیر مقداری آب اضافه کرده و آن را هم بزنید تا کاملا با آب مخلوط شود.

یک ظرف دیگر بردارید و خاکشیر‌ها را به آرامی داخل آن بریزید.

 

 

  • طرز مصرف خاکشیر

خیسانده: خاکشیر را چندین ساعت در آب سرد خیس کنید و سپس میل کنید. می‌توانید به آن شکر یا نبات هم اضافه کرده و در یک لیوان آب سرد بریزید و نوش جان کنید.

جوشانده: به مدت ۱۰ دقیقه خاکشیر را با آب بجوشانید و بعد از اینکه سرد شد میل کنید.

ضماد: برای رفع زخم، جراحات و رفع ورم ها، خاکشیر را بکوبید و به صورت ضماد درآورید. ضماد به صورت موضعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!