هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

بومادران زرد یا سفید؟_هفت ویک79308

۱۴۰۱/۷/۷ سپیده ایمانپور

 

بومادران یک گیاه علفی چند ساله است که نام نام علمی گیاه بومادران Achillea millefolium است. گیاه دارویی بومادران طبع گرم و خشک دارد. تمام قسمت‌های این گیاه دارویی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. از جمله نام‌های دیگر بومادران می‌توان به گیاه خونریزی بینی، سرباز، ملوفیل و فلفل سیاه پیر اشاره کرد. خواص بومادران برای درمان بیماری‌ها و سلامت بدن فراوان است. بومادران حاوی موادی از جمله فلانوئید‌ها، روتین، تانین، کومارین، سینئول، لاکتون، اوژنول، ساپونین و آنتی اکسیدان‌های دیگر است

گیاه زیبا و پر فایده بومادران از جمله گیاهان دارویی شناخته شده در کل دنیا است که با نام های مختلف اما شکل و خواص یکسان، مورد استفاده طبیبان سنتی و عموم مردم قرار می‌گیرد. خواص گیاه بومادران بسیار زیاد است که از جمله آنها می‌توان به : بهبود سریع زخمها، انعقاد خون، کاهش فشار خون بالا و درمان بسیاری از بیماریها اشاره کرد. اما در ابتدا باید بدانید که این گیاه پر خاصیت چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد ؟

جنس بومادران دارای برگ های شانه ای، کرکدار و معطر هستند. گل ها نیز به صورت دسته ای در انتهای شاخه ها نمایان می شوند. رنگ گل ها در گونه های مختلف، متفاوت بوده و از سفید، زرد، نارنجی، صورتی یا قرمز متغیر است. گل های این گیاهان بسیار مورد توجه زنبورها و حشرات می باشند. 

بومادران زرد کرک دار گیاه علفی و چندساله است و ریشه ای نازک و مستقیم دارد که از انشعاب های ظریف و فراوانی برخوردار است. از ناحیه فوقانی ریشه، ساقه های متعدد استوانه ای شکل خارج می شوند. ارتفاع گیاه متفاوت بوده و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین 15 تا 70 سانتیمتر است.  

گونه tomentosa از بومادران دارای برگ هایی کرکدار بوده که به رنگ سبز مایل به خاکستری یا سبز مایل به آبی دیده می شوند. 

گل ها نیز به رنگ زرد و به صورت دسته ای در انتهای شاخه ها نمایان می شوند. زمان گلدهی این گیاهان در اواخر بهار، اوایل تابستان و یا اواسط تابستان می باشد و تا پاییز ادامه دارد. سرزنی گل‌های پژمرده گلدهی را تشویق کرده و ظاهر گیاه را زیباتر می‌کند.گیاهی دائمی، همیشه‌سبز و کم‌توقع است.گل های این گیاه جاذب زنبور و پروانه می باشد و میوه فندقه، طویل و به شکل تخم مرغ وارونه است. 

گیاه بومادران دارای خواص بی‌شماری مانند درمان سرماخوردگی، از بین بردن اضطراب، بهبود سیستم گوارش و درمان فشار خون بالا است

  • ظاهر

بومادران، گیاهی علفی سبز مایل به زرد با ساقه و شاخه‌های راست در حدود ۲۵ تا ۶۰ سانتی‌متر، و دم‌برگ‌های طویل و گل‌های خوشه‌ای دراز. دانه‌های بومادران صاف و کروی شکل هستند.

 

  • گونه

کرمانشاهی، حلبی

زرد، مزرعه روی

هزار برگ

دماوندی

دماوندی بی کرک

سرسان، انبوه

تبریزی

خوش‌رنگ، باغی

زاگرسی، خزری

بختیاری، کلاری

دربندی، شمیرانی

قوچانی، خراسانی

تماشایی، شریف

کم گل، پنبه‌ای

مویین

طالقانی

بیابانی

کوهستانی، چوپان کبریتی

 

 

  • خواص

انعقاد خون

از خواص بومادران لخته کردن خون است. در آسیب‌های حاد و خون‌ریزی‌های شدید می‌توان با مصرف بومادران خون را لخته کرده و از بیشتر شدن خون‌ریزی جلوگیری کرد.

عرق

مردانی که عرق بدبو دارند, عرق یا دمنوش بومادران مصرف کنند، بوی بد عرق از بین می‌رود. در بیماری‌های سخت مثل سرطان، مصرف دمنوش این گیاه باعث بهبود حال بیمار و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری می‌شود.

 

سرما خوردگی

از دوران باستان برای درمان سرماخوردگی و تب از چای بومادران استفاده شده است. گیاه بومادران منافذ و عروق خونی را باز می‌کند. بنابراین در دفع سموم بدن از طریق تعریق موثر است، التهاب را از بین می‌برد و خاصیت آنتی بیوتیکی آن عفونت ناشی از بیماری سرماخوردگی را از بین می‌برد. توصیه می‌شود به منظور کاهش سرفه، عطسه و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، از ترکیب چای بومادران و نعنا استفاده شود

 

فشار خون

بومادران در صورتی که به صورت منظم مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند به کاهش خون کمک کند. بومادران به ممانعت از ورود کلسیم به دگ‌ها و عروق خونی موجب کاهش فشار خون می‌شود. گیاه دارویی بومادران می‌تواند احتمال و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سکته، حمله قلبی، آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کبد چرب

 معمولاً گفته می‌شود که دم‌نوش یا نوشیدنی‌هایی که مزه تلخی دارند برای دفع چربی‌های اضافه کبد مفید هستند. یکی از خواص بومادران برای درمان خانگی کبد چرب این است که کبد را تقویت کرده و صفرا را در بدن آزاد می‌کند. بومادران گیاهی ضد میکروبی و ادرارآور است. با افزایش دفعات ادرار، مواد زائد بیشتری هم از بدن دفع می‌شوند. به‌ همین خاطر طب سنتی به بیماران دارای قند خون، کلسترول و کبد چرب، مصرف دم‌نوش بومادران را توصیه می‌کند. بیماران دارای کبد چرب می‌توانند هر روز پیش از صبحانه یک لیوان دم‌نوش این گیاه میل کنند.

دستگاه گوارش

از دیگران خواص بومادران می‌توان به تحریک آنزیم‌های گوارشی و آنزیم‌های صفراوی اشاره کرد. بومادران با تحریک این آنزیم‌ها موجب تسریع روند گوارش شده میشود. گیاه دارویی بومادران علائم و نشانه‌های یبوست، اسهال و نفخ معده را کاهش می‌دهد.

 

پاک‌سازی رحم

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی این گیاه برای پاک‌سازی رحم مفید است که می‌تواند عفونت رحمی را کنترل کرده و زخم‌های رحمی و دهانه رحم در خانم‌ها را بهبود ببخشد. عصاره بومادران از تکثیر سلول‌های آدنوکارسینوم تخمدان جلوگیری و از رحم محافظت می‌کند.

 

 رفع اضطراب

مصرف گیاه بومادران تأثیر مستقیمی بر کاهش هورمون‌های استرس زا دارد. این گیاه دارای اثرات مشابه داروی دیازپام است و به درمان استرس و اضطراب کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف بومادران به دلیل خواص آرام بخشی که دارد برای درمان بی‌خوابی بسیار مفید و سودمند است. افراد می‌توانند برای درمان بی‌خوابی، هر شب قبل از خواب یک فنجان چای بومادران بنوشند.

 

 کاهش التهاب

گیاه بومادران می‌تواند موجب کاهش التهاب در بخش‌های مختلف بدن از جمله در موارد سندروم روده تحریک پذیر و نقرس شود. برای بهره‌مندی از این خواص بومادران می‌توانید این گیاه دارویی را هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی استفاده کنید

پوست

از خواص این گیاه برای پوست می‌توان به جوان‌سازی پوست صورت، درمان زخم‌های پوستی و اگزما اشاره کرد. مصرف ماسک بومادران باعث پاک‌سازی پوست می‌شود، با احیای سلول‌های پوستی، چین و چروک‌های صورت را برطرف می‌کند و باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. خاصیت ضدالتهابی بومادران باعث شده که این گیاه از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برای درمان زخم‌های پوستی و کاهش خارش برخوردار باشد. ترکیب شیمیایی آشیلین موجود در بومادران به انعقاد سریع خون کمک کرده و باعث بسته ‌شدن زخم می‌شود. به‌ علاوه اینکه مصرف موضعی آن روی زخم باعث شده که قرمزی اطراف زخم کاهش یابد.

 خواب آرام

از خواص بومادران می‌توان به تاثیر آن در کیفیت خواب اشاره کرد‌. نوشیدن چای بومادران می‌تواند به شما کمک کند تا خوابی آرام را تجربه کنید.

 

 

بارداری

به ‌خاطر تأثیری که مصرف این گیاه روی سیکل قاعدگی می‌گذارد و احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد معمولاً مصرف دم‌نوش و روغن بومادران برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. به خصوص مصرف عرق بومادران برای خانم‌های باردار ممنوع است، البته از خواص بومادران برای بارداری می‌توان به مصرف دم‌نوش بومادران در روزهای پایانی اشاره کرد که باعث شده زایمان آسان‌تر شود. بهتر است پیش از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

.

قاعدگی

مصرف چای این گیاه، ماهیچه‌های رحمی را آرام می‌کند و درد پریود و گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد. همین خاصیت ضدالتهابی و التیام بخشی است که باعث شده طب سنتی مصرف بومادران برای درمان درد پریود را تجویز کند. طب سنتی برای درمان درد پریود شدید مصرف سه تا پنج لیوان دم‌نوش این گیاه دو روز پیش از دوره پریودی را توصیه می‌کند. از دیگر خواص این گیاه برای قاعدگی این است که باعث تحریک رحم می‌شود و سیکل قاعدگی را تنظیم می‌کند.

 

 عفونت زنان

خواص آنتی‌سپتیک موجود در این گیاه آن را به گیاه دارویی مفیدی برای درمان عفونت و ورم پستان (ماستیت) تبدیل کرده است. بومادران می‌تواند از عفونت و خون‌ریزی ناشی از زخم‌های عفونی جلوگیری کند. مصرف دم‌نوش این گیاه و دارچین برای زنان مبتلا به کیست تخمدان و درمان ترشحات و عفونت زنان به مدت ۵ روز متوالی برای درمان عفونت زنان توصیه می‌شود.

 

 

 

  • طرز مصرف

همه خواصی که در بالا برای گیاه بومادران گفته شد، نیازمند یادگیری چگونگی استفاده از آن است. بنابراین در ابتدا باید بدانید چه مقداری و در چه زمانی از این گیاه استفاده کنید تا اثرات مفید آن را تجربه کنید.

 

1. 10 تا 20 گرم ( 2 قاشق چایخوری ) سرشاخه گلدار یا برگ این گیاه را در نیم لیتر آب دم کنید و در یک روز همگی آن را استفاده کنید. توجه داشته باشید که دم کرده بومادران سریعا تیره و خراب می‌شود و ترجیحا برای مصارف روزانه آن را تهیه کنید. می‌توانید از این دم کرده یک مرتبه در صبح و یک مرتبه در شب استفاده کنید و شاهد رفع زخم معده و یا دفع صفرا باشید.

 

2. مقدار 50 الی 100 گرم شیره تازه این گیاه را می‌توانید بر روی انواع زخم ها، شکاف و یا قسمت بواسیر قرار دهید.

 

3. 50 گرم از این گیاه را در یک ظرف بزرگ آب بریزید و بدنتان را با آن بشویید تا به رفع خارش های شدید پوستی کمک کند.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!