هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

عوامل دوقلو زایی _هفت ویک

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ سپیده ایمانپور

امروزه بسیاری از زوجین تصمیم به باردار شدن و تمایل به فرزند دوقلو داشتن دارند. هر چند که بارداری دوقلویی دارای مزایایی نیز می باشد ( مثلا بسیاری ترجیح می دهند که سختی دوران بارداری و زایمان را یک بار تحمل کنند)، با این حال بارداری دو قلویی جزو بارداری پرخطر محسوب شده و می تواند با خطرات بیشتری برای مادر و جنین همراه باشد.

 

انواع بارداری دوقلو

البته لازم به ذکر است بارداری دوقلو یا چند قلو تقسیم بندی ها و انواع دیگری نیز دارد که شرح آن ممکن است بیش از حد جنبه ی تخصصی به خود بگیرد، بنابراین به ارائه ی همین دسته بندی مختصری که در عموم مردم نیز کاربرد بیشتری دارد بسنده می کنیم.

 

 

دوقلو های همسان

در مواردی که به ‌طور تصادفی، یک تخمک و یک اسپرم با یکدیگر لقاح می‌یابند، اما در همان ابتدا، سلول لقاح ‌یافته به دو سلول تقسیم می‌شود. این دو سلول هر یک به ‌صورت مجزا جفت و جنین تشکیل می‌دهند که این امر سرانجام به تولد دوقلوهای همسان می‌انجامد. دوقلوهای همسان از لحاظ ژنتیکی نیز مشابه‌ هم هستند.

 

دوقلو های ناهمسان

به طور کلی بارداری دوقلو نتیجه ی لقاح دو تخمک مجزا با دو اسپرم است. هنگامی که طی چرخه قاعدگی، دو تخمک آزاد شود و لقاح این دو تخمک با دو اسپرم انجام شود، حاصل این لقاح ها به وجود آمدن دو جنین و در نهایت تولد دوقلوهای ناهمسان است.

 

 

چند درصد احتمال دارد یک زن دوقلو باردار شود؟

آمار قرن بیست و یکم نشان می دهد که احتمال داشتن دوقلو 3٪، یعنی 3 در 100 در میان جمعیت عمومی است. ارقام همچنین نشان می دهد که میزان دوقلوزایی، تقریباً 61 درصد از اوایل دهه 1980 افزایش داشته است. به روزرسانی اخیر مرکز ملی آمار بهداشت ایالات متحده نشان می دهد که نرخ زایمان دوقلوها 33.9 در هر 1000 تولد است.

 

علت و عوامل

 

 

سابقه دوقلوزایی:

 اگر مادر در زایمان اول خود فرزندان دوقلو داشته باشد، احتمال اینکه در زایمان بعدی خود نیز دوقلو داشته باشد بسیار زیاد است!

 

سن

احتمال بارداری دوقلو در زنان با سن بیش از ۳۵ سال بیشتر است. به این دلیل که هورمون تحریک کننده فولیکول همراه با افزایش سن بالا می ‌رود. هورمون تحریک کننده فولیکول مسئول رشد تخمک‌ها پیش از آزادسازی است. با بالا رفتن سن خانم ها، به طور طبیعی تخمک ها نیاز به تحریک بیشتری برای رشد هستند بنابراین فولیکول ها نیز فعالیت بیشتری خواهند داشت. گاهی ممکن است این فعالیت بیشتر منجر به آزادسازی دو یا چند تخمک گشته و موجب بارداری دوقلو یا چند قلویی شود.

 

ویتامین ها و دوقلوزایی

فولیک اسید نوعی ویتامین ب است. بسیاری از پزشکان مصرف اسید فولیک را قبل از بارداری و در طی بارداری برای کاهش نقص لوله عصبی همانند بیرون زدگی نخاع توصیه می کنند. پیش از بارداری، مصرف روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید در روز را توصیه می شود که این مقدار در طی بارداری به 600 میکروگرم در روز افزایش می یابد.

 

مطالعاتی وجود دارند که نشان می دهند فولیک اسید احتمال چندقلوزایی را افزایش می دهد. اما هنوز مطالعات در مقیاس بزرگی برای تایید این مورد که فولیک اسید موجب چندقلوزایی می شود انجام نشده است. اگر قصد بارداری دارید، باید بدانید که مصرف فولیک اسید به رشد مغز جنین کمک می کند.

 

داروهای تحریک تخمک گذاری

دارو مهم ترین عامل در دوقلو باردار شدن فرد می باشد. مصرف داروهایی مانند کلومید، گونال –اف، و لتروزول و سایر داروهای کمک باروری و تحریک کننده ی آزاد سازی تخمک احتمال بارداری دوقلو یا چند قلویی را قوی تر می کند. البته به طور صد در صد سبب دوقلوزایی نمیشود

 

لقاح آزمایشگاهی

احتمال دوقلوزایی در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند بیشتر است. با این حال، این موضوع عمدتا به تعداد جنین های قرار گرفته در رحم بستگی دارد. در روش لقاح آزمایشگاهی، متخصصان ممکن است مجبور شوند برای افزایش احتمال بارداری، بیش از یک جنین را در رحم زن قرار دهند. در صورت کاشت و رشد موفقیت آمیز هر دو، احتمال حاملگی دوقلو وجود دارد.

 

لقاح داخل رحمی

در این روش اسپرم ها با استفاده از سرنگ به رحم تزریق می شوند. با این حال، IUI به تنهایی احتمال چندقلویی را افزایش نمی دهد. زنانی که تحت این روش درمانی قرار می گیرند ممکن است مجبور به استفاده از داروهای باروری برای افزایش احتمال بارداری خودشان باشند.

 

گنادوتروپین

این داروها ممکن است احتمال دوقلوزایی را بهبود بخشند زیرا سلامت کلی تخمک بالغ و بلوغ آنها را افزایش می دهد. گنادوتروپین ها احتمالاً باعث ترشح بیش از یک تخمک در یک زمان می شوند. پزشک می تواند یک مورد مناسب را برای خانم ها تجویز کند.

 

کلومیفن سیترات

مصرف قرص های کلومیفن سیترات و یا کلومیفن می تواند احتمال دوقلوزایی را تا ۱۰ درصد افزایش دهد. این قرص ممکن است قبل از آزمایش درمان های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی، برای تقویت تشکیل تخمک مصرف شود. همچنین مصرف این دارو در مردان می تواند به درمان عدم تعادل هورمونی کمک کند. حتی مصرف آن ممکن است بر کیفیت و کمیت اسپرم و تحرک آنها تأثیر بگذارد.

 

 

مصرف قرص ضد بارداری

گرچه مصرف قرص ضد بارداری، تا 99 درصد از بارداری جلوگیری می کند، اما در ماههای اول پس از قطع قرص ضد بارداری میزان بارداری دوقلویی را نیز افزایش می دهد. از طرفی اگر مصرف قرص ضد بارداری به صورت منظم صورت نگیرد، احتمال بارداری دوقلویی بیشتر هم خواهد شد

 

 

دوقلوزایی چقدر رایج است؟

احتمال بارداری دوقلویی یک بارداری از میان هر 250 بارداری است. این نرخ در زنانی که داروهای کمک به باروری دریافت می کنند، بیشتر است. تقریبا از میان هر سه بارداری که با کمک داروهای باروری صورت می گیرد، یکی منجر به چندقلوزایی می شود.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!