هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

انواع نهال درخت _هفت ویک

۱۴۰۱/۱۰/۵ سپیده ایمانپور

نهال درخت چیست؟

 

 

نهال ها فقط درختان جوانی هستند که به قطر بین 2 تا 10 سانیتمتر رشد کرده و ارتفاع آنها حداقل به 4½ فوت رسیده است. نهال درختان را می توان به شکل گلوله های ریشه، گیاهان با ریشه برهنه، یا در ظروف بسته بندی کرد.

 

 

 

چه زمانی باید درخت نهال بکارم؟

 

بهترین زمان برای کاشت، زمانی است که نهال خوابیده است، در مناطق گرمتر، می توانید تقریباً در تمام طول سال بجز تابستان بکارید – گرما باعث فشار و خشک شدن نهال می شود، در مناطق سردتر، نهال ها باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار کاشته شوند، هنگامی که زمین آب شد.

 

 

 

انواع نهال 

 

نهال تمشک

 

تمشک نام گیاهی علفی و چندساله است که به صورت بوته‌ای و درختچه ای کوتاه رشد می‌کند. میوه این گیاه مخروطی مانند می‌باشد که طعم دلچسبی دارد. خواص بسیاری دارد. در بیشتر مناطق کشت می‌شود. بوته این نوع تمشک با تیغ می‌باشد. نهال تمشک یک ساله و ریشه پر است.

 

به دلیل اینکه کاشت بذر درختان برای کشاورزان و همچنین سایر افرادی که خواستار کاشت درخت می‌باشند زمانبر و طولانی است، به همین منظور شرکت‌های مختلف با کاشت بذر و انجام مراقبت‌های ویژه رشد درخت را تسهیل می‌کنند تا افرادی که اقدام به خرید نهال می‌کنند بتوانند هر چه سریع‌تر از بهره اقتصادی درخت استفاده کنند. استفاده از نهال سبب می شود تا شما زودتر از سایر کشاورزان محصول خود را برداشت و به بازار عرضه کنید.

 

نهال در واقع نوعی درخت کوچک آماده کاشت می‌باشد. این نوع نهال توسط بذر و یا قلمه تکثیر می‌شود و در اختیار افراد مختلف قرار می‌گیرد.

 

نهال‌ها معمولاً به سه دسته تقسیم می شوند:

 

نهال ریشه لخت

 

نهال گلدانی

 

نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ

 

طریقه کاشت نهال تمشک با تیغ:

 

کاشت نهال بسیار آسان است. کاشت نهال با توجه به گونه‌های مختلف متفاوت است که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود در ادامه نیز همراه ما باشید.

 

نهال ریشه لخت:

 

در این نوع نهال ابتدای گودالی ایجاد کنید، سپس کمی خاک درون آن بریزید و نهال را در درون آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک نرم و مناسب پر کنید سپس گیاه را آبیاری کنید.

 

نهال گلدانی:

 

در نهال گلدانی نیز ابتدا گودالی ایجاد نمایید سپس گلدان را شکسته و نهال را با خاک گلدان مستقیماً در گودال قرار دهید و اطراف آن را پر کنید. سپس گیاه را آبیاری کنید.

 

نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ:

 

در این نوع نهال نیز ابتدای در محل مورد نظر گودالی ایجاد کنید و سپس نهال را با نایلون و گونی در درون آن بگذارید همچنین می‌توانید پس از گذاشتن گلدان در درون گودال نایلون یا گونی را بردارید.

Card image cap

نهال توت

 

 

نهال توت دارای انواع و گونه های مختلف می باشد که گونه های توت سفید، توت سیاه و توت قرمز شناخته شده ترین آن ها می باشد. منشا اصلی توت کشور چین بوده ولی سالیان بسیاری است که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و قدمت آن در اکثر کشورها دویست یا سیصد می باشد.

 

نهال توت در اکثر مناطق ایران کاشته می شود. این نهال هم در مناطقی شمالی کشور مانند گیلان و مازندران که پرآب و مرطوب می باشند، کاشت می شود. همچنین در مناطق خشک و کم آب کشور مانند خراسان و آذربایجان نیز رشد می کند. در واقع گونه های مختلف از این نهال را می توان در مناطق گرمسیر، معتدل و حتی مناطق مایل به سردسیر کاشت. در مناطق گرمسیر این نهال همیشه سبز باقی می ماند ولی در نواحی سردسیر این نهال برگ ریز می باشد.

 

نهال توت به طور کلی بر روی دامنه های کوهستانی که شیب ملایم دارند و همچنین مناطقی که آب و هوای معتدل مرطوب دارند رشد و عملکرد بهتری خواهد داشت. شاخه های نهال توت توان تحمل برف سنگین را ندارند و بر اثر فشار آن می شکنند. بنابراین کاشت این نهال در مناطقی که دارای برف سنگین می باشند مناسب نیست.

 

 

 

نهال گیلاس

 

گیلاس تکدانه میوه تابستانی می باشد. ظاهری گرد و کروی شکل با دم دارد. وسط این میوه گرد هسته گرد، سفت و سمی وجود دارد. میوه آن بسیار بازار پسند می باشد. درختان گیلاس تکدانه مقاومت بسیار خوبی نسبت به سرما دارند و تا سرمای 25- درجه را تحمل می کنند. درختان در نیمه دوم فروردین ماه گل می دهند و میوه ها در اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه به بازار عرضه می گردد.

 

در جاهایی که تابستان های خنک و خشک دارد خیلی خوب رشد می کنند. فاصله کشت در درختان قوى گیلاس ۹-۷ متر مى‌‌باشد. گیلاس برای نواحی بین دریای خزر و دریای سیاه می باشد و طبق نظریه ای به احتمال زیاد بذر آن ها توسط پرندگان به نقاط دیگر اسیا و اروپا برده شده است.

 

 

 

نهال البالو

 

نهال آلبالو از انواع نهال های مثمر می باشد که منشا اصلی آن مجارستان، آلمان و فرانسه می باشد. اما امروزه در مناطق مختلف ایران نیز این نهال کشت می شود. بیشترین کشت آلبالو در خراسان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اصفهان می باشد. از محصول این نهال برای تهیه غذا، دسر، شربت، مربا و رب آلبالو استفاده می شود. نهال آلبالو برای گلدهی خود نیاز به 600 الی 1600 سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد می باشد. این نهال پس از تامین نیاز سرمایی خود گلدهی خود را آغاز می نماید. کاشت نهال آلبالو در مناطق گرمسیر به دلیل اینکه نیاز سرمایی نهال تامین نمی شود مناسب نیست. این نهال برای رشد و عملکرد مناسب به زمستان های سرد و تابستان های خشک و خنک نیاز دارد.

 

 

 

نهال شاه بلوط

 

درخت شاه بلوط شیرین یا شاه بلوط اروپایی درختچه ای از رده Castanea و بومی مناطق معتدل غرب آسیا، اروپا، و شمال آفریقا است که به علت داشتن مغز خوراکی و خوشمزه از دیگر گونه های شاه بلوط معروف تر و محبوب تر است.

 

درخت شاه بلوط شیرین یکی از درختهایی است که دیده شده تا 300 سال نیز عمر میکند. در ایران این درخت بومی جنگل های شهر لاهیجان است اما در غرب و جنوب ایران نیز می روید. درخت شاه بلوط علاوه بر مصرف خوراکی به دلیل داشتن چوب مزغوب و فشرده جهت مصارف تجاری و صنعتی نیز کاشته می شود.

 

این درخت زیبا و سریع الرشد که ارتفاعی در حدود 30 متر دارد و جزو درختان بلند محسوب می شود علاوه بر مغز خوراکی، الوار خوبی نیز به بازار می دهد. اندازه مغزهای آن از متوسط تا بزرگ متغیر است و وزن آنها به ۳۵-۱۰ گرم می رسد. برگهای این درخت کشیده، نوک تیز و دندانه دار است. میوه این درخت شبیه فندق است اما تقربیا 3 برابرآن و منبع غنی از از ویتامین ث، کربو هیدرات ها پیچیده، اسید فولیک و اسیدهای چرب است. میوه شاه بلوط شیرین از شاه بلوط آمریکایی بزرگتر و خوشمزه تر است. تنه این درخت خاکستری رنگ است و برگ‌هایی به طول 12.5 تا 18 سانتیمتر دارد.

 

 

 

نهال گوجه سبز

 

نهال های گوجه سبز دارای دو نوع بذری و پیوندی می باشد. نهال های بذر با کاشت بذر تولید می شوند. اما نهال های پیوندی با پیوند بر روی پایه های مقاوم و پربازده اصلاح می یابند. در واقع نهال های پیوندی در شرایط نامساعد مقاومت بسیار بهتری دارند. همچنین میزان باردهی این نهال ها نیز به نسبت بالاتر است. نهال گوجه سبز برای گلدهی خود نیاز دارد که 500 الی 1800 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دریافت کند. این نهال برای رشد و محصول دهی مطلوب نیاز به تابستان های گرم و دریافت نور خورشید ملایم دارد. بنابراین بهترین مناطق برای کاشت این نهال مناطق معتدل سرد می باشد. این نهال قادر است در بازه دمایی منفی 30 درجه تا 40 درجه به خوبی تحمل نماید.

 

نهال گوجه سبز دارای انواع مختلف می باشد که هر یک دارای ویزگی های مختلف می باشد. بنابراین در هنگام تهیه نهال گوجه سبز باید نهال مناسب با شرایط منطقه ای که تصمیم به کاشت نهال دارید، انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

نهال انگور

 

انگور گیاهی خیلی قدیمی می باشد و وطن اصلی آن آسیا از جمله ایران می باشد. این گیاه به صورت بالارونده رشد می کند و به صورت پیچک از درختان هم جوار خود بالا می رود.

 

انگور شانی یا شاهانی به دو رنگ سفید و قرمز تیره هم وجود دارد و برای تازه خوردن انگور و تهیه مویز مناسب می باشد. حبه های این نوع از انگور پوست ضخیمی دارد و برای همین علت می توان انگور شانی را تا مدتی نگهداری کرد.

 

انگور شانی دانه‌های گرد و درشت و تیره رنگ زرشکی و بنفش دارد و در مقایسه با دیگر انواع انگورها پوست کلفتی دارد که سرخ مایل به سیاهی است و گوشت آن نیز سرخ و سفت است.

 

نهال پسته

 

انواع ارقام نهال پسته ایرانی که بومی کشور میباشند و سازگاری بیشتری با آب و خاک و شرایط جوای کشور دارند تعداد بالایی هستند. از مزایای کاشت ارقام بومی سازگاری بالا و باردهی مناسب میشود. انواع نهال پسته ایرانی عباتند از:

 

نهال پسته اکبری از ارقام کوتاه بوده، چندسال یکبار بار میدهد،با ظاهری کشید و بلند که یکی از انواع صادراتی میباشد، این نوع به دلیل ظاهر محلسی که دارد قیمت بالا و همچنین محبوبیت بالایی نیز دارد.

 

نهال پسته کله قوچی که محصولی درشت دارد و در سایز های مختلف موجود است، این نوع از ارقام زودگل محسوب میشود. در اواخر زمستان گل میدهد و در اواخر تابستان فصل برداشت محصول میشود.

 

نهال پسته احمد آقایی که بی شک این نوع با محصول درشت و کشیده خود از خاص ترین ارقام نهال پسته در جهان میباشد. این نوع که از انواع دیرگل و گرانترین نوع میباشد، بیشترین سطح کشت را در قلب پسته ایران استان کرمان بخصوص شهر رفسنجان دارد.

 

نهال پسته خنجری دامغان از انواع پاکوتاه میباشد و رشد سریع دارد، محصولی درشت به شکل بادام دارد. همانطور که از نام آن مشخص است اصلی ترین منطقه کاشت در دامغان میباشد، البته شهرهای دیگری هم زیر کشت این نوع میباشند.

 

 

 

 

 

نهال عناب

 

نهال عناب بومی مناطق استوایی و به خصوص چین می باشد که گاهی به عنوان خرمای چینی نیز نامیده می شود. اما امروزه این نهال در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران نیز کاشته می شود. زیرا این نهال دارای محصولی بسیار پرخاصیت می باشد که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رنگ میوه نهال عناب در هنگام نارس سبز رنگ می باشد و پس از رسیدن به رنگ قرمز یا قهوه ای براق می شود به همین علت گاهی به آن خرمای قرمز نیز می گویند. هسته این محصول شبیه به هسته زیتون می باشد. این میوه شیرین با خواص دارویی فراوان در تهیه آبنبات های خشک یا طعم دار، شربت شیرین عناب، عناب کنسرو شده، چای عناب و سرکه و کیک به کار می رود.

 

نهال عناب از درختان خزان دار است و برگ های آن در فصل پاییز می ریزند. ارتفاع درخت عناب بستگی به نژاد آن دارد. این نهال قدرت رشد بالایی دارد و ارتفاع ان به 5 الی 12 متر می رسد. برگ های نهال عناب معمولا به شکل بیضی و با حاشیه دندانه دار می باشد که به رنگ سبز براق است. شاخه های درخت عناب خاردار می باشند.

 

 

 

نهال گردو

 

این رقم دارای درختانی نسبتا پا کوتاه باقدرت رویشی متوسط است. تیپ تشکیل جوانه های بارده در این رقم ۱۰ درصد جانبی ( عمومأ انتهایی) بوده و در بعضی مواقع به صورت خوشه ای میوه تولید می کند. زمان برگدهی گردو پاکوتاه خوشه ای نسبتا زود است و گاهی در سرمای زودرس بهاره دچار سرمازدگی می شود. این رقم مناسب کشت و کار برای مناطق معتدله است.میزان حساسیت این رقم به سرمای زمستانه زیاد است و بهتر است نهال آن در سال های اول کاشت، در زمستان پوشانده شود. فاصله زمانی بروز گلهای نر و ماده کم است و در حقیقت تا حدودی دارای پوشش گرده افشانی خودی است. زمان رسیدن محصول در شرایط کرج اوایل شهریورماه است. کلون B21-1.3 از ارقام پر محصول بشمار رفته و متوسط میزان محصول هر درخت به ۲۲ کیلوگرم می رسد. متوسط عملکرد این رقم در هر هکتار در شرایط مناسب ۶۲۰۰کیلوگرم برآورد شده است.

 

 

 

نهال زرد الو

 

نهال زردآلو را می توان یک نهال ارزشمند با عمر طولانی نامید. این نهال از انواع نهال های سودمند و تجاری می باشد که محصول آن کاربردهای فراوانی دارد. از جمله در تهیه قیسی و خشکبار، مربا، آب میوه و …. حدود 85 در صد از زردآلوی تولید شده در تهیه خشکبار مصرف می شودکشور ما حدود 8 الی 12 درصد زردآلو جهان را تولید می کند. نهال زردآلو دارای انواع ایرانی و خارجی می باشد. می توان گفت نهال های ایرانی به دلیل بومی بودن سازگاری بیشتری با آب و هوای منطقه دارند. بنابراین کیفیت محصولات . طول عمر بیشتری خواهند داشت. از انواع نهال های زردآلو ایرانی می توان به زردآلو شکرپاره، زردآلو قیسی، زردآلو شاهرودی، زردآلو تخم مرغی و زرد آلو رویال اشاره کرد. 

 

 

 

 

 

نهال لیمو

 

درخت لیمو ترش اورکا گونه ای درخت لیمو و از خانواده مرکبات و بومی کشور آمریکا می باشد.لیمو ترش اورکا از نوادگان گونه Lunario Lunario که یک لیموی ایتالیایی است می باشد. این لیمو ترش بیشترین تولید تجاری را نسبت به دیگر انواع لیمو ترش در سطح جهان از آمریکا تا آفریقا و استرالیا به خود اختصاص داده است

 

درخت لیمو ترش اورکا با ارتفاع 1 تا 1.5 متر دارای میوه هایی بزرگ که به طور متوسط 5 سانتی متر قطر دارند و شکل شکمی دارند. آنها پوست زرد درخشان، متخلل و با پستی و بلندی دارند. پوست آن پر از روغنهای فرار است و عطر مرکبات شدید را فراهم می کند.

 

لیموهای یوروکا دارای یک دستگیره شکوفه انتهایی است که به آن مامیلا گفته می شود و یک گودال سفید ضخیم متوسط. گوشت آبدار و زرد حاوی دانه های کمی و بدون دانه است و طعم ترش و اسیدی را ارائه می دهد. میوه این درخت بسیار ترش و آبدار و معمولا بدون هسته است. شکوفه های این درخت به رنگ ارغوانی است.

 

 

 

نهال انجیر

 

نهال انجیر از انواع نهال های تجاری و محبوب به شمار می رود که دارای انواع مختلف با ویژگی های مختلف می باشد. از جمله انجیر های مهم می توان به انجیر زرد، انجیر سیاه، انجیر گلابی و … اشاره کرد. این میوه علاوه بر طعم دلچسب و لذیذ دارای خواص بی شماری می باشد، به همین دلیل میان مردم محبوبیت دارد

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!