هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

الودگی هوا_هفت ویک

۱۴۰۱/۹/۲۴ سپیده ایمانپور

آلودگی هوا:

آلودگی هوا، معظلی بزرگ در شهرهای پر جمعیت و بزرگی همچون تبریز، اصفهان، تهران و… می‌باشد. به طور کلی به هر گونه تغییر بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی که در هوا رخ دهد، آلودگی گفته می‌شود. در صورت ورود گازهای مضر، دود و گرد و غبار به جو زمین، زندگی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان به خطر خواهد افتاد.

هوا زمانی دچار آلودگی می شود که غلظت گازها و ذرات مضر برای سلامت انسان و سایر موجودات زنده در هوای مورد تنفس آنها افزایش یابد. مهمترین آلاینده ها هوا عبارتند از:

· کربن دی اکسید

· کربن مونوکسید

· اکسیدهای نیتروژن

· ترکیبات آلی فرّار

· گرد و غبار

· ازون و ...

برخی از آلاینده بصورت عادی در هوا وجود دارند اما برخی دیگر از ترکیب با سایر عناصر بوجود می آیند. هر کدام از این ذرات معلق باعث آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی انسان ها و همچنین محیط زیست می شوند.

انواع آلودگی هوا:

آلاینده‌های اصلی هوا می‌توانند از طریق منابع اولیه یا ثانویه بوجود آیند. آلاینده‌هایی که نتیجه مستقیم این فرآیند هستند، می‌توانند آلوده‌کننده‌های اولیه باشند. دی اکسید گوگرد تولید شده از کارخانه، نمونه‌ای از آلاینده‌های اصلی می‌باشد. آلاینده‌های ثانویه، نتیجه واکنش و تعاملات آلاینده‌های اولیه می‌باشند.

 

عوامل آلودگی هوا

آلودگی هوا عوامل مختلفی دارد که می توان گفت اکثریت آن ها مربوط به فعالیت های انسانی است. هوای هر منطقه با توجه به موقعیتی که دارد با عوامل مختلفی آلوده می شود. برخی از عوامل آلودگی هوا عبارتند از:

سوخت های فسیلی

شاید بتوان گفت مهمترین عامل آلودگی هوا در سراسر جهان، استفاده از سوخت های فسیلی از جمله بنزین است. با افزایش روزافزون استفاده ی مردم از خودروهای شخصی، آلودگی ناشی از احتراق سوخت آنها به یک معضل بزرگ برای شهرها تبدیل شده است. گسترش سفرهای هوایی و صنعت گردشگری نیز از جمله علل افزایش استفاده از سوخت های فسیلی هستند.

کارخانه ها و نیروگاه ها

یکی دیگر از عوامل اصلی آلوده کردن هوا، کارخانه ها و صنایعی هستند که از سوخت های فسیلی برای ادامه فعالیت خود استفاده می کنند. انتشار گازها و مواد شیمیایی از این کارخانه ها صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند. اما کشورهای مختلف جهان برای رونق اقتصاد خود، سخت گیری های لازم را بر فعالیت این کارخانه ها اعمال نمی کنند. در کشور ما پالایشگاه ها و نیروگاه هایی که از سوخت های دیزلی استفاده می کنند از جمله عوامل مهم آلودگی هوا و محیط هستند.

ریزگردهای هوا:

این ریزگردها که با نام SPM شناخته می‌شوند، از جمله دیگر دلایل آلودگی هوا می‌باشند. این ریزگردها ناشی از سوختن، گرد و خاک و… می‌باشند.

 

کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی که بطور معمول در کشاورزی استفاده می شوند علاوه بر آلودگی محیط زیست و آب های سطحی و زیرزمینی، باعث آلوده شدن هوا نیز می شوند.

آلودگی هوای داخل خانه ها

بسیاری از فعالیت های خانگی نیز باعث آلودگی هوا می شوند. پخت و پز، عطر و ادکلن ها، گرد و خاک و ... مواردی هستند که باعث آلودگی هوای خانه می شوند.

وارونگی دما

در حالت طبیعی هر چه از سطح زمین بالاتر می‌رویم، دمای هوا کاهش می‌یابد اما هنگام وارونگی دما، یعنی عکس این عمل، لایه هوای گرم بالا می‌رود و هوای سرد به علت وزن بیشتر، در ارتفاع پایین ثابت می‌ماند. این پدیده باعث می‌شود تا دود خروجی از دودکش‌ها، گازها و مواد شیمیایی حاصل از کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها پس از ترکیب با هوای سرد و هم‌دما شدن با محیط و سپس برخورد با لایه‌های گرم فوقانی، در سطح زمین به صورت افقی پخش و موجب آلودگی ‌شوند.

فصول سرد

شدت و مدت گرمای حاصل از خورشید در فصول گرم باعث شکستن مرز فوقانی وارونگی می‌شود اما در ماه‌های سرد به خصوص آذر و دی به دلیل کاهش شدت نور آفتاب و کاهش دما و جریان باد، وارونگی با شدت بیشتری رخ می‌دهد. همچنین رطوبت نسبی هوا در فصل پاییز و زمستان بیشتر است و بخار آب با گازهای حاصل از صنعت و خودروها ترکیب و منجر به پدیده مه-دود می‌شود.

 

 

 

روش های مقابله با آلودگی هوا

برای کاهش آلودگی هوا در شهرها و خانه ها روش های گوناگونی پیشنهاد می شود.

افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی

با کاهش حضور خودروهای شخصی در خیابان، میزان غلظت آلاینده های ناشی از احتراق بنزین در هوا نیز کمتر می شود. در صورتی که سیستم حمل و نقل عمومی از سوخت های پاک بهره بگیرد، آلودگی هوا تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

الزام کارخانه ها به رعایت استانداردهای آلایندگی

پالایش و فیلتر گازها و فاضلاب خارج شده از کارخانه ها یکی از روش های موثر در کاهش آلودگی هوای محیط است.

رفع آلودگی در فضای باز شهری می‌تواند با توجه به شدت آلودگی و نوع آلودگی متفاوت باشد. تجربیات موفق بسیاری از کشورها مانند فرانسه، چین، انگلستان و آمریکا در زمینه کنترل میزان آلاینده‌ها موجود است. با استفاده از این تجربیات می‌توان راهکارهای مناسب و موثری ارائه داد.  

 

روش های مواظبت از خود

استفاده از ماسک در فضای باز

ماسک های مختلفی تولید شده اند که قادرند هوای محیط را پیش از تنفس پالایش کنند. با این حال این ماسک ها که مصرف عمومی دارند نمی توانند بطور کامل از ورود آلاینده ها به دستگاه تنفسی انسان جلوگیری کنند.

تغذیه مناسب

با مصرف برخی از خوراکی ها می توان با آلودگی هایی که از طریق تنفس و جذب در خون وارد بدن می شوند مقابله کرد. همچنین برای کاهش آسیب های ناشی از این آلودگی از جمله برای درمان سرفه و آلرژی تنفسی می توان از این مواد غذایی استفاده کرد.

شیر و لبنیات، مواد غذایی حاوی ویتامین سی مانند پرتقال و سیب، امگا ۳ که در ماهی و زیتون به وفور یافت می شود، کلم بروکلی و سایر مواد غذایی سرشار از ویتامین بی می توانند در حفظ سلامتی موثر باشند.

نگهداری از گیاهان تصفیه کننده هوا

برخی از گیاهان خانگی می توانند تا حدی هوای داخل خانه را تصفیه کنند. نگهداری از این گیاهان علاوه بر کاهش میزان آلاینده ها باعث مطبوع شدن هوا نیز می شود.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!