هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

روش حل یبوست _هفت ویک

۱۴۰۱/۹/۳ سپیده ایمانپور

یبوست به دلیل حرکات نامنظم روده و مدفوع سفت و خشک رخ میدهد. یبوست در هر فرد متفاوت است اما معمولا دفع مدفوعی که کمتر از ۳ بار در هفته باشد یبوست نام دارد. بیشتر افراد یبوست را یکبار در زندگی تجربه می کنند اما در برخی از افراد علائم بلند مدت است و بعد از مدتی بازمیگردد یعنی یبوست مزمن است. درمان دارویی یبوست در موارد خفیف اثرگذار است. تقریبا ۹۰ درصد افراد در دوره‌ای از زندگی‌شان یبوست را تجربه کرده‌اند. از این ۹۰ درصد دست‌کم ۶۰ درصد افراد دچار یبوست مزمن شده‌اند. یبوست عارضه‌ای است که در آن دفع مدفوع دشوار می‌شود. روش‌های تشخیص این مشکل گوارشی شامل آزمایش خون و کولووسکوپی می‌شود

علائم یبوست

مدفوع سفت

زور زدن بیش از حد برای به حرکت در آوردن روده ها

احساس عدم تخلیه کامل

نیاز به کمک برای تخلیه رکتوم

درد شکمی

حالت تهوع و پف کردگی

 

دلایل یبوست

وضعیت سلامتی بدن و سبک زندگی می‌توانند در ابتلا به یبوست در کودکان و بزرگسالان اثرگذار باشند. علل یبوست ممکن است آن‌قدر ساده باشند که حتی به ذهنتان هم خطور نکرده باشند‌. در ادامه به علل یبوست اشاره کرده‌ایم.

۱. مصرف کم فیبر

فیبر یک ماده‌ی مغذی است که هضم نمی‌شود و در عوض در روده باقی می‌ماند و از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شود. فیبر حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود دستگاه گوارش به‌خوبی کار کند. دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از فیبر بهترین روش برای پیشگیری و درمان یبوست به شمار می‌رود.

۲. مصرف کم مایعات

فیبر برای اینکه اثر کند، به مایعات نیاز دارد. بنابراین اگر یک رژیم غذایی سرشار از فیبر را دنبال می‌کنید، باید مقدار زیادی آب بنوشید. هر روز دست‌کم دو لیتر آب مصرف کنید‌.

۳. مصرف بعضی از داروها

بعضی از داروها که از آن‌ها برای درمان کمبودهای تغذیه‌ای یا سایر مشکلات سلامتی استفاده می‌شود، ممکن است منجر به یبوست شوند. نشان داده شده که آنتی‌هیستامین‌ها، قرص‌های ضدافسردگی، کدوئین، آنتی‌اسیدها و مکمل‌های آهن باعث یبوست می‌شوند.

۴. بارداری و زایمان

طی دوران بارداری به دلیل ترشح پروژسترون سرعت انقباض عضلانی کاهش پیدا می‌کند که در حرکت غذا در روده اثرگذار است. علاوه بر این آهن اضافی که زنان باردار مصرف می‌کنند می‌تواند منجر به یبوست شود. این عارضه معمولا در سه ماهه‌ی اول بارداری رخ می‌دهد.

۵. کم‌کاری تیروئید

نشانه‌ها و علائم کم‌کاری تیروئید با توجه به شدت کمبود هورمون‌ها متغیر هستند. علائم به‌تدریج طی سال‌ها پیشرفت می‌کنند. زمانی که سرعت متابولیسم کاهش پیدا می‌کند، ممکن است به‌طور واضح‌تر علائم و نشانه‌ها را تجربه کنید. علائم کم‌کاری تیروئید شامل افزایش وزن و یبوست می‌شود.

۶‌. سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) اختلال رایجی است که روده‌ی بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه بیشتر منجر به نفخ، گاز، اسهال و یبوست می‌شود. عارضه‌ی ذکر شده را می‌توان از طریق مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس کنترل کرد. از بعضی داروها هم می‌توان کمک گرفت.

۷. کم‌تحرکی

کم‌تحرکی باعث می‌شود سرعت سوخت‌وساز بدن کاهش پیدا کند‌. این موضوع می‌تواند منجر به یبوست و سایر مشکلات سلامتی شود. ورزش کردن باعث می‌شود اندامتان فیت شود و سلامتی بدنتان هم افزایش پیدا کند.

۸. زیاده‌روی در خوردن شکلات

شکلات خوراکی است که در میان کودکان و بزرگسال طرفداران زیادی دارد. شکلات برای بدن مفید است، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی بدن به همراه داشته باشد. تحقیقات در حال بررسی رابطه‌ی بین شکلات و یبوست هستند‌. گفته می‌شود که شکلات سرعت فرآیند هضم را کاهش می‌دهد‌.

۹. مصرف بعضی از مکمل‌ها

مکمل‌های غذایی بدون نسخه‌ی پزشک می‌توانند یبوست را به دنبال داشته باشند. مکمل‌های آهن و کلسیم از جمله اصلی‌ترین مکمل‌های ایجاد‌کننده‌ی یبوست به شمار می‌روند. به جای مصرف مکمل‌ها، مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف کنید. خوردن غذاهای سالم و متعادل به شما کمک می‌کند ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت کنید که بدن برای درست عمل کردن به آن‌ها نیاز دارد‌.

۱۰. زیاده‌روی در مصرف مسهل‌ها

مصرف روزانه‌ی مسهل‌ها می‌تواند باعث شود روده‌ی بزرگ توانایی خود را در حرکت مدفوع از دست دهد. از مصرف روزانه‌ی مسهل‌ها خودداری کنید.

۱۱. محصولات لبنی

اگر دچار ناتوانی در تحمل لاکتوز هستید، نباید هنگام ابتلا به یبوست محصولات لبنی را مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک به نوزادان زیر یک سال شیر گاو یا هر نوع محصول لبنی دیگر را ندهید. مصرف محصولات لبنی بدون شک برای سلامتی بدن مفید است؛ با این حال اگر به این محصولات حساسیت دارید، باید به‌طور کامل از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

۱۲‌. افسردگی

افسردگی و استرس روانی هر دو به‌طور مستقیم با یبوست در ارتباط هستند. اگر دچار افسردگی هستید، بهتر است برای درمان به یک روانشناس مراجعه کنید. استرس می‌تواند روی عملکرد طبیعی بدن اثر بگذارد و منجر به حرکات نامنظم روده شود.

درمان یبوست خانگی

پیدا کردن داروهای گیاهی برای درمان یبوست ساده است. در واقع بسیاری از ملین‌ها بدون نیاز به نسخه، حاوی ترکیبات گیاهی هستند. گیاهان ملین به حرکت روده کمک می‌کنند و باعث خارج شدن مدفوع از بدن می‌شوند. همچنین اضافه کردن فیبر و مایعات به برنامه غذایی افرادی که یبوست دارند، ضروری است.

ارجنگ

ارجنگ یکی از گیاهان دارویی شناخته شده با خاصیت ملین است که از عصاره پوستِ درختی با همین نام گرفته شده است. این عصاره باعث تحریک و حرکت روده‌ها می‌شود. استفاده کوتاه مدت از آن، معمولا برای بدن به خوبی قابل تحمل است، اما ممکن است باعث بروز دردهای شکمی شود، اما استفاده بلند مدت از آن می‌تواند منجر به مشکلاتی برای کبد شود که از ناراحتی‌های خفیف تا از دست دادن کبد را در بر بگیرد.

اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می‌کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است با دیگر ملین‌های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی از قبیل واکنش آلرژیک، حالت تهوع، معده درد و استفراغ داشته باشد.

سناقوی ترین گیاه ضد یبوست برگ گیاه سنا است. شرکت های دارویی زیادی اقدام به تولید قرص یبوست با برندهای متفاوت و اسامی مختلف کرده اند. ماده اصلی تشکیل دهنده این دارو برای یبوست، برگ گیاه سنا می باشد. که مکانسیم اثر آن به عنوان داروهای محرک سیستم گوارشی می باشد.

این دارو برای یبوست با اسامی سی لاکس -سمی لاکس-سنالاکس و سنامد در بازر دارویی ایران موجود است. که به عنوان قوی ترین گیاه ضد یبوست شناخته می شود.

این داروها OTC بوده و نیازی به تجویز پزشک ندارد. اما مصرف آن بدون تجویز پزشک متخصص هیچگاه توصیه نمی شود. مصرف این داروها بیشتر از 7الی 10روز ،عوارض جدی و زیانباری برای بیمار دارد. و در مادران باردار و یا شیرده اصلا توصیه نمیشود.

از طرفی با عث وابستگی و تنبلی معده شده، و اعتیاد شدید ناحیه گوارشی از دیگر عوارض جدی این قوی ترین گیاه ضد یبوست است.بنابراین قرص های حاوی برگ گیاه سنا در طول یک هفته بهترین گزینه برای درمان سریع یبوست در منزل است. بیشتر از این مدت برای سلامتی کبد و طحال خطرناک است.

 

ملین های فله ای

این ملین ها به عنوان مکمل های فیبر نیز شناخته می شوند و میزان آب بیشتری را به داخل روده ها می کشند تا مدفوع را نرم تر کنند. از جمله کارهای دیگری که انجام میدهد میزان انقباضات روده را افزایش میدهد یعنی روده برای حرکات مدفوع فشرده میشود و همین انقباضات مدفوع را به جلو میراند.

از زمان مصرف ملین ها تا تاثیرگذاری آنها چندین روز طول میکشد. برخی از ملین های فله ای شامل:

پسیلیوم(متاموسیل، کونسیل)

کلسیم پلی کربوفیل

فیبر متیل سلولز (مرکبات)

این ملین ها به صورت پودر، گرانولی که میتوان با آب حل کرد یا به صورت مایع وجود دارند. انواع آنها به صورت های زیر موجود است:

شربت

قرص یبوست

همه ی انواع ملین ها باید با میزان زیادی آب مصرف شوند زیرا از انقباض مدفوع(گیر کردن مدفوع در روده) جلوگیری می کنند. بیشترین عوارض رایج ملین ها نفخ یا دل درد است. 

روان کننده ها

روان کننده ها باعث می شوند که مدفوع در طول روده به راحتی حرکت کند. درمان دارویی مناسبی برای یبوست محسوب می شوند. زمان عملکرد این ملین ها ۶ تا ۸ ساعت بعد از مصرف است. روان کننده ها را نباید به مدت طولانی استفاده کرد زیرا باعث وابستگی می شوند و اگر فرد از آنها استفاده نکند نمی تواند مدفوع را به راحتی دفع کند. مصرف طولانی باعث کمبود ویتامین هایی نظیر A، D، E و K می شود.

روغن نباتی یکی از رایج ترین انواع ملین ها است و آن ها را با تنقیه با به صورت خوراکی می توان مصرف کرد. شایع ترین عوارض آن دل درد و گرفتگی های شکمی است و باعث می شود که بدن به درستی نتواند مواد معدنی مانند داروهای خاص و ویتامین ها را جذب کند.

 

آب آلو 

 آلو همچنین حاوی ترکیبی است که عملکرد روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشد. آلو همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که منجر به بیماری‌های مختلف می‌شوند.

نارون آمریکایی

این گیاه، سابقه بلند مدتی در درمان یبوست دارد. باعث تحریک اعصاب دستگاه گوارش و تولید مخاط می‌شود و یبوست را التیام می‌دهد. نارون آمریکایی حاوی مواد چسبنده‌ای است که مسیر گوارشی را می‌پوشاند. در نتیجه ممکن است جذب برخی داروهایی را که همراه با آن استفاده می شود کاهش دهد.

برگ درخت زبان گنجشک

برگ‌های درخت زبان گنجشک صاف و سبز تیره هستند. بو و عطر این برگ‌ها تا حدودی شبیه به چای سببیز است. می‌توان این برگ‌ها را به طور دست‌نخورده یا پاک‌کرده خشک کرد یعنی بدون ساقهٔ میانی. خشک کردن برگ‌ها باید بلافاصله بعد از چیدن باشد. از این برگ‌ها به صورت دمنوش استفاده می‌کنند.

به این صورت که یک نوک انگشت از برگ‌های خشک را در یک فنجان کوچک آب در حال جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. درخت زبان گنجشک باعث سهولت عمل دفع شده و روده‌ها را تحریک می‌کند. توصیه می‌کنیم چندین هفته از این گیاه استفاده کنید. البته می‌توانید متناسب با مشکلتان با پزشک داروساز مشورت کنید تا میزان مصرفتان را مشخص کند. خوشبختانه تاکنون مواردی برای عوارض جانبی این گیاه ذکر نشده است.

ریشه گل ختمی

گل ختمی از آن «جامهٔ مخملی»‌اش گرفته تا در ترکیب تمام بخش‌هایش سرشار از موسیلاژ است برای همین هم یکی از ملین‌های طبیعی محسوب می‌شود. می‌توانید از ریشهٔ خردشدهٔ آن دمنوش تهیه کنید و یا اینکه آن را بجوید. مورد منع مصرفی برای این گیاه وجود ندارد اما اگر شما مشکل خاصی دارید قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!