هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

بهترین روش برای رفع علائم یائسگی-هفت ویک

۱۳۹۹/۱۱/۷ سپیده ایمانپور

 دوران یائسگی برای همه زنان اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است . اغلب بانوان از کلیت این تغییرات در سیستم بدن خود اطلاع دارند ؛ اما اینکه بدانید دقیقا چه چیزی را در طول  این سال‌ ها تجربه می خواهید کنید و برای گذراندن آن با سلامت جسمی بهتر چه راهکاری داشته باشید ، مطالبی هستند که نباید فراموش کنید . اگر چه مشاوره و راهنمایی‌های پزشکی مسائل مهمی نیز هستند، اما باید به دنبال شیوه‌های طبیعی برای کاهش علائم یائسگی و پیش گیری از ان باشید؛ در ادامه این مقاله به ۱۱ درمان خانگی یائسگی می پردازیم، با ما همراه باشید تا از سلامت جسمانی برخوردار باشید .

زمان و علائم یائسگی در بیشتر زنان در پایان سن۴۰ سالگی و شروع دهه ششم یعنی 60 سالگی  زندگی‌ شان ظاهر می‌شود و تاپایان عمر  نیز با آن‌ها همراه خواهد بود. البته گاهی هم زنان در سنین قبل از ۴۰ سالگی، یائسگی را تجربه می کنند که به آن یاسئگی زود رس می گویند که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد . از مهم ترین علائم یائسگی می توان به گرگرفتگی و تعریق های بیش از حد شبانه اشاره کرد. نوسانات خلقی، تحریک پذیری و احساس خستگی ، سر درد های زیاد از دیگر علائم شروع یائسگی است، که معمولا دو سوم خانم‌ ها در این مدت آن‌ها را تجربه خواهند کرد در دوران یائسگی، وضعیت هورمون ها به طور چشمگیری تغییر می کند، به دنبال تغییرات هورمونی، ترشحات واژن، کیفیت بافت و همچنین pH تعادلی واژن نیز تغییر می یابد و به بالاتر از ۴٫۵ می رسد. همچنین، بافت واژن و فرج نازک و خشک تر خواهد شد . 

برای حفظ سلامت واژن و جلوگیری از عفونت، بوی بد، خارش و خشکی واژن و حتی ترک  بهتر است از ژل بانوان  استفاده کنید .

علاوه بر این، احتمال ابتلا به برخی بیماری ‌ها من جمله پوکی استخوان، چاقی، مشکلات قلبی و دیابت در زنان یائسه و 60 سال بیشتر دیده می‌شود.

بسیاری از زنان برای تسکین این علائم، به مکمل‌ها و درمان‌های طبیعی روی می‌آورند. در ادامه لیستی از ۱۱ روش های  طبیعی و خانگی برای بهبود علائم یائسگی و راه درمان آن آورده شده است:

۱ .  از غذاهای غنی از کلسیم و همچنین ویتامین D ( قرص این ویتامین هم بسیار ماثر است ) بیشتر مصرف کنید.

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی می‌تواند باعث تضعیف استخوان‌ها و در نتیجه افزایش خطر پوکی استخوان ، شکستگی های زیاد دست و پا و بهبود در فاصله زمانی زیاد شود. بنابراین دریافت مقدار کافی از کلسیم و ویتامین دی در رژیم غذایی می‌تواند نقش بسزایی در سلامت استخوان ها و حتی ترمیم استخوان ها ایفا کند.

روش های جذب کلسیم

کلسیم مورد نیاز بدن را می‌توان با مصرف لبنیاتی مثل ماست، شیر و پنیر  تامین کرد. سبزیجات سبز و برگ دار مانند کلم پیچ ، کولارد و اسفناج نیز دارای  کلسیم زیادی دارند. البته مواردی چون توفو (پنیر و سویا)، لوبیا و ساردین هم از منابع سرشار  کلسیم به شمار می روند.

علاوه بر این، غذاهای غنی شده با کلسیم نیز منابع خوبی می توانند باشند ؛ از جمله بعضی از انواع غلات صبحانه ، آب میوه یا جایگزین‌ های شیر و ماگاریت .

روش های جذب ویتامین D

مصرف مقدار کافی ویتامین D در زنان یائسه باعث می شود  به کاهش خطر شکستگی لگن در اثر ضعف بافت استخوانی خواهد شد. نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است، پوست با قرار گرفتن در معرض آفتاب ویتامین D دریافت و تولید می کند.

با بالارفتن سن، کارآیی پوست برای تولید این ویتامین کمتر خواهد شد؛ بنابراین اگر زیاد در معرض آفتاب نیستید یا پوست خود را در برابر آفتاب می‌ پوشانید یا دارای پوست حساسی هستید ، مصرف مکمل یا افزایش مصرف منابع غذایی دارای این ویتامین را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید و افزایش دهید .

این منابع غذایی عبارتند از ماهی‌ های چرب، تخم مرغ، روغن جگر ماهی کاد و کنجد و غذاهای غنی شده با ویتامین Dی درمان علائم یائسگی در زنان داشتن وزن نرمال و متناسب است.

عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، افزایش سن، سبک زندگی و ژنتیک در افزایش وزن بانوان تاثیرهای زیادی دارند؛ به صورتی که می‌ توان گفت افزایش وزن در دوران یائسگی امری رایج و طبیعی است.

انباشته شدن چربی اضافی در بدن به ویژه در اطراف کمر و پهلو و ایجاد کپل، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. بعلاوه وزن بدن می‌تواند در بروز علائم یائسگی موثر تر باشد پس سعی کنید وزن خود را در حالت تعادل قرار دهید .

مطالعه ای روی ۱۷۴۷۳ نفر از زنان یائسه نشان داده است افرادی که حداقل ۴٫۵ کیلوگرم یا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را در طول یک سال کم کرده‌اند، شانس بیشتری در خلاصی از علائمی مانند سر درد و گرگرفتگی و تعریق های شبانه دارند.

3 . ٫ مقادیر زیادی از میوه و سبزیجات مصرف بکنید.

داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند به جلوگیری از بروز تعدادی از علائم یائسگی به شما کمک کند. میوه ‌ها و سبزیجات، کالری کمی دارند و با ایجاد حس سیری، گزینه ‌ای عالی و خوبی  برای کاهش و حفظ وزن مناسب هستند. این منابع همچنین می‌ توانند در پیشگیری از بروز برخی مشکلات مانند بیماری‌های قلبی موثر باشند. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت دارد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بعد از یائسگی به دلیل عواملی مانند افزایش سن، افزایش وزن و فشار خون  یا احتمالاً کاهش سطح استروژن بیشتر خواهد شد. در نهایت اینکه میوه‌ها و سبزیجات در جلوگیری از کاهش تراکم استخوان موثر می باشند . بر اساس یک مطالعه خارجی که بر روی ۳۲۳۶ زن که در سن یائسگی قرار دارند (بازه سنی ۵۰-۵۹ ساله)، داشتن رژیم‌های غذایی حاوی میوه و سبزیجات فراوان می‌تواند موجب شکستگی کمتر استخوان‌ها شود.

4 .  از خوردن غذاهای تحریک کننده علائم یائسگی جلوگیری کنید

برخی از غذاها ممکن است علائم یمثل  گرگرفتگی، تعریق شبانه یا نوسانات خلقی را تحریک کنند. مصرف آنها مخصوصا در شب احتمال بروز علائم یائسگی در زنان را افزایش خواهد داد. از رایج‌ ترین این محرک‌ها می‌توان به کافئین، الکل و غذاهای شیرین یا پرادویه اشاره کرد. غذاهایی که محرک علائم شما هستند را ثبت کرده و به خاطر بسپارید و فراموش نکنید . اگر احساس می‌کنید غذاهای خاصی باعث بروز علائم یائسگی در شما می  ‌شوند ( در برخی افراد حساسیت هایی به انواع غذاها دارند )، سعی کنید مصرف آن ها را کاهش داده یا کلا آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

5 .  به طور منظم و روزانه ورزش کنید.

در حال حاضر شواهد کافی برای تأیید تاثیر ورزش در بهبود گرگرفتگی و تعریق شبانه موجودنیست. با این وجود داشتن ورزش منظم مزیت‌هایی به همراه دارد؛ این مزایا عبارتند از بهبود انرژی و متابولیسم بدن، مفاصل و استخوان‌های سالم تر، استرس کمتر و خواب های سنگین تر و بهتر.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که سه ساعت ورزش در هفته به مدت یک سال ، سلامت جسمی و روحی و کیفیت کلی زندگی را در گروهی از زنان یائسه بهبود بخشیده شما حتی اگر روزی 30 دقیقه ورزش کنید این سلامت در جسم شما ایجاد می شود  .

ورزش منظم همچنین منجر به داشتن سلامت بهتر و مقاومت بیشتر در برابر بیماری هایی همچون سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سکته قلبی ، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چاقی و پوکی استخوان  و بقیه بیماری ها می‌شود

Card image cap

6 .  غذاهای غنی از فیتواستروژن بخورید 

فیتواستروژن‌ها ترکیبات گیاهی طبیعی هستند که اثراتی مشابه استروژن در بدفرد ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، می‌توانند در تعادل هورمونی بدن نقش بسزایی داشته باشند.

مواد غذایی دارای  فیتواستروژن عبارت اند از 

  • دانه و محصولات سویا
  • توفو
  • تمپه (نوعی غذای اندونزیایی که از دانه سویا تهیه می‌شود)
  • تخم کتان
  • دانه کنجد
  • لوبیا

با این حال، میزان فیتواستروژن موجود در مواد غذایی بسته به روش طبخ و آماده سازی آنها می‌تواند متفاوت بوده و متغیر می باشد.

 

Card image cap

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!