هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

جوایز اسکار چیست و همه چیزراجب به ان -هفت ویک59945

۱۴۰۰/۶/۱۰ سپیده ایمانپور

جایزه اسکار (Oscars) و یا جوایز آکادمی (Academy Awards)، به مراسم اعطای جوایز سالانه آمریکا که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین آثار صنعت سینما جهان اهدا می‌شود را گویند.

تاریخچه جوایز اسکار

اولین مراسم جوایز اسکار در سال 1929 در ۱۶ می در هتل روزولت هالیوود، کالیفرنیا برگزار شد و برندگان یک مجسمه طلایی به نام اسکار را به دست آوردند.با حضور حدود ۲۷۰ تماشاگر برگزار شد.بهای بلیت مراسم بعدی اسکار که در هتل میفر برگزار شد ۵ دلار بود. در این مراسم اسکار، ۱۵ تندیس کوچک به بازیگران، کارگردانان و دیگر عوامل صنعت فیلم سازی آن زمان برای گرامیداشت فعالیتشان طی سالهای ۱۹۲۷-۱۹۲۸ اهدا شد.

اسامی برنده های اسکار از سه ماه قبل اعلام می شد که این رویه در دومین مراسم اسکار در سال ۱۹۳۰ تغییر کرد. از آن زمان و در ۱۰ سال نخست نتایج برای انتشار عمومی در ساعت ۱۱ شب برگزاری مراسم اسکار به روزنامه ها داده می شد

نخستین برنده اسکار بهترین بازیگر مرد امیل یانینگز بود که به دلیل نقش آفرینی در فیلم‌های آخرین فرمان و راهی که همه می‌روند، اسکار را از آن خود کرد.

از سال 2002 تاکنون مراسم اسکار هر سال در تاریح 26 فوریه در سالن تئاتر دالبی برگزار می شود، اما در سال 2018 این مراسم به دلیل بازی های المپیک زمستانی در تاریخ 4 مارس به میزبانی جیمی کیمل برگزار می شود.

مراسم جوایز آکادمی یکی از شاخص‌ ترین مراسم‌ اهدای جوایز در جهان است که در بیش از 200 کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود.

تعداد رای دهندگان جایزه ی اسکار بیش از 6000 نفر هستند.

جایزه ی اسکار در 24 بخش به برندگان اهدا می شود؛ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی، بهترین بازیگران نقش اصلی زن و مرد، بهترین بازیگران نقش مکمل زن و مرد، اسکار افتخاری.

بهترین فیلم کوتاه، بهترین انیمیشن، بهترین انیمیشن کوتاه، بهترین تدوین، بهترین صدا برداری، بهترین میکس صدا، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم خارجی زبان، بهترین فیلمبرداری، بهترین مستند، بهترین ترانه، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس، بهترین آرایش صورت و مو و بهترین جلوه های ویژه.

مجسمه اسکار و تاریخچه ی ان

مجسمه اسکار  که توسط سدریک گیبونز رئیس قسمت طراحی موسسه MGM یا کمپانی مترو گلدوین مایر طراحی شده، شوالیه برهنه ای را نشان می دهد که شمشیری را روی یک حلقه فیلم نگاه داشته است. این حلقه فیلم پنج پره دارد که نشانه پنج صنف اصلی مورد نظر آکادمی (تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران، تکنیسینها و نویسندگان) است.

جورج استنلی مجسمه‌ ساز معروف، تندیس اسکار را با خاک رس ساخت و سپس ساچین اسمیت این تندیس را با 92.5 درصد قلع و 7.5 درصد مس قالب زد و بر روی آن روکشی از طلای 24 عیار کشید.

ساخت 50 مجسمه ای که برای اهدا به برندگان اسکار ساخته می شود بین سه تا چهار هفته زمان می‌برد.

 قیمت و هزینه ساخت مجسمه طلایی اسکار در سال 2017 حدود 400 دلار تخمین زده شده است.

بلندی مجسمه اسکار ۳۴ سانتی متر و سه میلی متر و وزن آن ۳ کیلو ۸۵۰ گرم است. درباره چهره مجسمه اسکار عموماً به گفته خانم مارگارت هریک کتابدار وقت آکادمی استناد می شود که گفته بود مجسمه اسکار به عموی او که نامش اسکار پیرس بود شباهت دارد.

ریشه نام اسکار و طرز شکل گیزی ان

در مورد ریشه نام ” اسکار” اختلافاتی وجود دارد. در بیوگرافی بت دیویس عنوان شده که او اسکار را از نام همسر اولش هارمون اسکار نلسون جونیور (۱۹۰۷-۱۹۷۵) رهبر ارکستر گرفته است.

ادعای دیگر در مورد انتشار نام اسکار به مقاله مجله تایم در مورد ششمین مراسم اسکار در سال ۱۹۳۴ و دریافت جایزه توسط بت دیویس در ۱۹۳۶ برمی گردد. در جایی عنوان شده در ۱۹۳۱ مارگارت هریک (۱۹۰۲-۱۹۷۶) دبیر اجرایی آکادمی برای نخستین بار تندیس را دید که او را به یاد “عمو اسکارش” ( نام مستعار پسرعمویش اسکار پیرس ) انداخت.

نخستین کسی که اسکار را دریاف کرد که بود؟"

نخستین برنده اسکار امیل یانینگز بازیگر مرد فیلم های آخرین فرمان و راهی که همه می‌روند می باشد.

فیلم بو ژست محصول سال 1939 تنها فیلمی است که چهار برنده اسکار بهترین بازیگری را به دست آورده است.

جورج برنارد شاو ایرلندی و ال گور سیاستمدار و فعال محیط زیست آمریکایی برندگان جایزه ی اسکار هستند که جایزه ی نوبل را هم به دست آورده اند.

قوانین 

امروزه بر اساس قوانین ۲ و ۳ مجموعه قوانین رسمی جوایز آکادمی، یک فیلم باید در سال قبل از آغاز نیمه شب اول ژانویه تا پایان نیمه شب ۳۱ دسامبر در لس آنجلس، کالفرنیا نمایش داده شود تا شرایط شرکت در مراسم اسکار را داشته باشد (به استثنای بهترین فیلم خارجی زبان). برای مثال The Hurt Locker برنده بهترین فیلم سال ۲۰۱۰، در سال ۲۰۰۸ پخش شد ولی واجد شرایط شرکت در اسکار ۲۰۰۹ نبود زیرا نمایش آن در لس آنجلس از نیمه سال ۲۰۰۹ آغاز شد، بنابراین در اسکار ۲۰۱۰ شرکت نمود.

قانون دوم مربوط به مراسم اسکار بیان می‌دارد که فیلم باید حداقل ۴۰ دقیقه بوده و در نسخه ۳۵ یا ۷۰ میلیمتری و یا در فرمت دیجیتالی ۲۴ یا ۴۸ فریم تهیه و وضوح آن نباید کمتر از ۱۷۲ در ۱۲۸۰ باشد.

رکورد دار ها

والت دیزنی با دریافت 22 جایزه اسکار و 4 جایزه افتخاری اسکار رکورد دار حایزه اسکار می باشد.

فیلم های بن هورو تایتانیک  و ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه هر کدام با 11 جایزه بیشتری جایزه اسکار را به دست آورده اند.فیلمهای نقطه عطف و رنگ ارغوانی هم هریک در ۱۱ رشته نامزد اسکار بوده اند اما حتی یک اسکار هم نگرفتند.

همچنین بازیگران و یلم های 

کاترین هیپبورن با 4 جایزه ی اسکار در میان بازیگران زن رکورددار است.

جان فورد با 4 حایزه اسکار در میان کارگردانان هالیوود رکورددار است.

ایتالیا 14 بار برنده ی جایزه ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده و از این نظر رکورد دار است.

آهنگساز آلن مکنن 8 بار جایزه ی اسکار بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرده و از این نظر رکورددار است.

جوان ترین برنده جایزه بهترین بازیگری

تاتوم اواین در 10 سالگی

و 

مارلی متلین در 21 سالگی

و

آدریان برودی در 29 سالگی

همچنین

جوان ترین کارگردان

دیمین چزلل در 32 سالگی

پیرترین کارگردان

کلینت ایستوود در سن 74 سالگی

Card image cap

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!