هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

مراحل رشد و نموجنین -هفت ویک30597

۱۴۰۰/۹/۱۱ سپیده ایمانپور

بسیاری از مادران و پدرانی که در انتظار تولد فرزند خود هستند، دوست دارند بدانند مراحل تشکیل جنین‌شان چگونه است و با چه شکل و اندازه‌ای در رحم مادر خود قرار گرفته است.حتی گاهی سؤالات از این هم فراتر می‌رود به نحوه حرکت و چگونگی رشد تک‌تک اندام‌هایش ختم می‌شود. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و می‌خواهید از تک‌تک لحظات رشد فرزندتان در نه ماه بارداری و به طور ویژه در سه بازه زمانی سه ماهه باخبر شوید با ما همراه باشید 

مادر شدن یکی از بهترین خبرهای دنیا است. اما باید ۹ ماه انتظار بکشید تا کودک خود را ببینید. پس مهم است بدانید در طول این ۹ ماه چه تغییراتی در بدنتان اتفاق می افتد و رشد جنین چگونه است.

لقاح زمانی اتفاق می افتد که یک اسپرم به تخمک رسیده و به آن نفوذ کند. در این لحظه فرایند ژنتیک، از جمله جنسیت نوزاد، کامل می شود. طی 3 روز پس از لقاح تخمک بارور شده به سرعت به سلول های زیادی تقسیم می شود و از طریق لوله فالوپ* fallopian tube وارد رحم می شود و در آنجا به دیواره رحم می چسبد. در این مرحله جفتی که نوزاد را تغذیه می کند نیز شکل می گیرد.

* لوله فالوپ Fallopian tube : یا لوله رحم یکی از دو لوله‌ای است که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می‌کند.

زمان تخمک گذاری زن چه موقع است؟

هر ماه، بدن زن بالغ، یک چرخه تولید مثل را طی می‌کند که ممکن است به یکی از دو رویداد زیر، منجر شود:

  • قاعدگی
  • بارداری

این چرخه، به طور مداوم در طول سال‌های باروری یک زن،‌ اتفاق می‌افتد. این دوره از بلوغ در سن نوجوانی تا یائسگی، در حدود 50 سالگی ادامه دارد.

در چرخه‌ای که با بارداری به پایان می‌رسد، مراحل مختلفی وجود دارد. ابتدا سلول جنسی زن که پس از بلوغ، «سلول تخم» (Egg) یا «تخمک» (Oocyte) نام دارد، آماده می‌شود تا تخمدان را در فرایندی به نام «تخمک گذاری» (Ovulation) ترک کند. این فرایند، شامل پاره شدن یک فولیکول و رها شدن تنها یک تخمک بالغ، در فضای تخمدان است.

24 ساعت بعد لقاح

ظرف 24 ساعت پس از لقاح، سلول تخم، به سرعت تقسیم می‌شود و سلول‌های زیادی را تولید می‌کند. این توده کوچک سلولی، پس از لقاح، حدود سه روز، در لوله رحمی، موسوم به «لوله فالوپ» (Fallopian Tube) باقی می‌ماند. سپس، تخمک بارور شده، که اکنون «بلاستوسیت» (Blastocyte) نام دارد، همچنان که به آرامی از لوله رحمی به سمت «رحم» (Uterus)، در حال حرکت است، تقسیم می‌شود. پس از رسیدن به فضای رحم، کار بعدی بلاستوسیت، اتصال به اندومتر است. به این عمل، «لانه‌گزینی» یا «کاشت» (Implantation) گفته می‌شود.

سه ماهه اول 

بعد از عمل لقاح ، تخم بارور شده كه تقرباً به اندازه ته يك سوزن است، شروع به تقسيم مي كند و در ديواره رحم كه براي تغذيه جنين نرم و پرخون شده، جاي ميگرد . به تدريج رشد مي كند.

جنين ابتدا زائده اي به شكل دم دارد و در پايان هفته چهارم ( ماه اول ) اندازه آن از سر تا دم تقريباى نيم سانتيمتر است. در اين مرحله دست ها و پا ها به طور جداگانه ديده مي شود ، دستگاه گوارش شروع به تشكيل شدن مي كند.

در این مرحله ساختارهایی در نوزاد رشد می کنند که در نهایت صورت و گردن او را تشکیل می دهند. قلب لوله ای و عروق خونی به رشد خود ادامه می دهند. ریه ها، معده و کبد نیز شروع به رشد می کنند. در این مرحله تست بارداری در خانه یا بیبی چک مثبت خواهد بود.

اتفاقات ماه اول 

در این ماه جفت نیز رشد می کند. جفت قسمت ارتباطی بین مادر و کودک است که مواد مغذی را از مادر به کودک و مواد زائد را از کودک به مادر منتقل می کند.

چهره ابتدایی با دایره های تاریک و بزرگ برای چشم ها شکل می گیرد. دهان، فک پایین و گلو در حال رشد هستند. سلول های خونی شکل می گیرند و گردش خون آغاز می شود.

این قلب کوچک تا پایان هفته چهارم 65 بار در دقیقه می تپد. تا پایان ماه اول، کودک شما حدود 6.35 میلی متر طول دارد. یعنی کوچکتر از یک دانه برنج

ماه دوم

در دو طرف سر کودک، پوستی به عنوان گوش ظاهر می شود. قسمت های کوچکی که در آینده به دست ها و پاها تبدیل می شوند شکل می گیرد، انگشتان دست ها و پاها و چشم ها تشکیل می شوند.

شبکه عصبی ( مغز، نخاع و سایر بافت های عصبی سیستم عصبی مرکزی) به خوبی شکل می گیرند. دستگاه گوارشی و اندام های حسی شروع به رشد می کنند. استخوان ها شروع به جایگزین غضروف شدن می کنند.

سر کودک نسبت به بدن آن بزرگتر است. تا انتهای ماه دوم کودک شما حدود 25.4 میلی متر طول و 9 گرم وزن دارد.در هفته 6 ام معمولا ضربان قلب کودک شما قابل شنیدن است

ماه سوم

در این ماه بازوان، دست ها و پاها و انگشتان به طور کامل شکل می گیرند. کودک شما می تواند دهان خود را باز و بسته کند و دست خود را مشت کند.دندان ها شروع به شکل گیری می کنند. اندام های تولید مثل کودک شما نیز رشد می کنند. اما تشخیص جنسیت کودک در این ماه هنوز دشوار است.سیستم گردش خون و ادرار در حال کار است و کبد صفرا تولید می کند. در پایان ماه سوم، کودک شما حدود 10 سانتی متر طول و 28 گرم وزن دارد.

سه ماهه دوم

این بخش میانی از بارداری اغلب به عنوان بهترین قسمت از این دوران شناخته می شود. در این زمان ، حالت تهوع های صبحگاهی احتمالاً از بین رفته است. جنین در این ماه شروع به ایجاد اجزای صورت می کند. همچنین با لغزش و چرخش کودک در رحم ، ممکن است حرکتش را احساس کنید. در طول این سه ماهه ، بسیاری از افراد به جنسیت کودک پی می برند. این کار معمولاً طی اسکن آناتومی (سونوگرافی که رشد جسمی کودک شما را بررسی می کند) در حدود ۲۰ هفته انجام می شود .

ماه چهارم

در این ماه ضربان قلب کودک شما از طریق دستگاه قابل شنیدن است. انگشتان دست و پا به خوبی شکل گرفته اند. پلک ها، ابروها، مژه ها، ناخن ها و موها نیز در این ماه شکل می گیرند. 

دندان ها و استخوان ها متراکم تر می شوند. کودک شما می تواند انگشتان خود را حرکت دهد. بدن خود را بکشد و یا حتی به صورت خود دست بزند.

سیستم عصبی شروع به کار می کند. اندام های تولید مثل جنین در این ماه به  طور کامل رشد می کنند و دکتر شما در سونوگرافی می تواند ببیند که شما دختر دارید یا پسر.

ماه پنجم

در این ماه ممکن است شما تحرکاتی را از کودک خود حس کنید. زیرا عضلات او شکل گرفته است و در حال حرکت دادن و ورزش آنها است.

موی سر کودک شما شروع به رشد می کند. شانه ها، پشت و سایر نقاط بدن کودک با موی نرمی به نام Langudo پوشانده می شود. این مو از کودک شما محافظت می کند و معمولا در پایان هفته اول به دنیا آمدن نوزاد از بین می رود.

پوست کودک شما با پوشش سفید رنگی به نام Vernix Caseosa پوشیده میشود. این ماده پنیری برای محافظت از پوست کودک شما در معرض تابش مایع آمنیوتیک است

ماه ششم

پوست کودک شما قرمز رنگ است. چین و چروک و رگ های آن از طریق پوست شفاف کودک قابل مشاهده هستند. خطوط انگشت کودک شکل می گیرد. پلک ها شروع به باز و بسته شدن می کنند.کودک شما صداها را می شنود و با حرکت کردن یا افزایش پالس به آنها پاسخ می دهد. شما می توانید برخی احساسات کودک خود را نیز حس کنید.

سه ماهه سوم

در پايان ماه هفتم قد جنين حدود 5/73 سانتيمتر و وزن او حدود 1200 گرم ميشود.

نوزاداني كه در اين زمان به دنيا مي آيند، زنده مي مانند ولي نيازمند مراقبت هاي ويژه در بيمارستان هستند.

ماه هفتم

کودک، همچنان به بلوغ و ذخیره چربی در بدن ادامه می‌دهد. در این مرحله، شنوایی کودک کاملاً رشد کرده است. کودک مرتباً تغییر وضعیت می‌دهد و به محرک‌ها از جمله صدا، درد و نور پاسخ می‌دهد.

ماه هشتم

این قسمت، آخرین بخش بارداری است. هرچند، بسیاری از مادران، در این دوره شمارش معکوس را تا تاریخ موعد زایمان خود شروع می‌کنند و حتی امیدوار هستند باشید که زایمان زودهنگام یا سزارین داشته باشند، اما هر هفته از این مرحله نهایی رشد جنین ، به کودک کمک می‌کند تا خود را برای زایمان آماده سازد. در طول سه ماهه سوم، جنین، با ذخیره کردن چربی، به سرعت، وزن اضافه می‌کند. این ذخایر، بعد از تولد، بسیار حائز اهمیت هستند.

ماه نهم

کودک شما به رشد و بالغ شدن ادامه می دهد. ریه ها به طور کامل رشد می کنند. حرکات کودک شما بیشتر می شود. او می تواند چشمان خود را باز و بسته کند. سرش را بچرخاند و محیط اطراف خود را درک کند و به صداها و نور و تماس پاسخ می دهند.

کودک برای به دنیا آمدن آماده می شود. شما ممکن است تحرکات بیشتری را حس کنید. ولی کودک برای آماده شدن برای زایمان تغییر موقعیت می دهد حدود 46 تا 50 سانتی متر طول و حدود 3.1 کیلوگرم وزن دارد.

چند هفته آخر بارداری به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • «ابتدای ترم» (Early Term): در 37 هفته 7/7 تا 38 هفته 6/7.
  • «ترم کامل» (Full Term): در 39 هفته 0/7 تا 40 هفته 6/7.
  • «انتهای ترم» (Late Term): در 41 هفته 0/7 تا 41 هفتگی 6 هفته.
  • «پس از ترم» (Post Term): در 42 هفته 0/7 و به بعد.

نوزادانی که در «ابتدای ترم» یا قبل از آن متولد می‌شوند،ممکن است نسبت به نوزادانی که در «ترم کامل» یا «اواخر ترم» به دنیا می‌آیند، بیشتر در معرض خطر تنفس، شنوایی یا یادگیری باشند. انجام سزارین در هفته‌های ۳۷ و ۳۸، شانس ابتلای نوزادان به ناهنجاری‌هایی از این دست را افزایش می‌دهد.

هریک از گروه‌بندی‌های بالا، به صورت یک کد عددی، در شرح حال نوزاد، درج می‌شود. در این کد، عدد اول، معرف هفته بارداری است و عدد اعشاری دوم، شماره آن روز را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، کد

روز اول از هفته سی و هفتم بارداری را نشان می‌دهد و کد گویای روز ششم از هفته چهلم بارداری است.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!