هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

اسکار چیست ؟-هفت ویک59103

۱۴۰۰/۶/۱۰ سپیده ایمانپور

 گاها پوست با برخی از وسایل برنذده و تیز برخور می کند که در ابتدا زخم شده و  بعد از بهبود زخم برخی اثر ان باقی هم میماند اما در برخی دیگر جای زخم می ماند که عامل باقی ماندن ان جای زخم اسکار است .

اما سوال این است اسکار چیست ؟

وقتی پوست شما اسیب می بیند، بدنتان به طور طبیعی محل آسیب را ترمیم و بهبود می‌ دهد. چگونگی این ترمیم به عمق و سطح و نوع زخم آسیب بستگی دارد. اگر فقط لایه‌های سطحی پوستتان آسیب دیده باشند، احتمالاً در هنگام بهبود، لایه ی پوست جدیدی را مشاهده می‌کنید. اما، برای ترمیم آسیب لایه‌های عمیق‌ تر و بیشتر ، بدن پوست ضخیم‌ تری را ایجاد می‌کند. این بافت ضخیم دبر بیش تر مواقع به اسکار تبدیل می شوند

رنگ اسکار‌های جدید و اولیه صورتی مایل به قرمز است. با گذشت زمان جای زخم، از رنگ پوست، روشن‌تر یا تیره‌ تر خواهد شد. اغلب اسکارها مسطح هستند و پوست روی آنها چین و چروک دارد. اگر بدن مقدار زیادی بافت ایجاد کند، اسکار برآمده می‌ شوند. گاهی اوقات بافت اضافی‌ای که بدن تان ایجاد می‌ ند، منجر به بروز اسکاری بزرگتر از زخم اصلی می‌ شود. به این اسکارهای برآمده کِلوئید می‌گویند. البته گاهی ممکن است اسکار فرورفته‌ ای را مشاهده کنید که به دلیل التهاب و ورم  بسیار زیاد پوست (مثل آکنه همان جوش و آبله مرغان) ایجاد می‌شود. در واقع، التهاب زیاد، کلاژن پوست را از بین می‌برد. به همین دلیل است که اغلب در زمان بهبود آبله مرغان و آکنه، اسکارهای فرورفته را تجربه خواهید کرد 

به طور کلی اسکار یا جوشگاه به ۳ گروه اصلی تقسیم می‌شود:

  1. هایپرتروفیک که با تشکیل بافت اضافه همراه است.
  2. آتروفیک که با از بین رفتن قسمتی از بافت و با فرو رفتگی های پوستی همراه است.
  3. نرموتروفیک که پوست به شکل نرمال ترمیم شده است و هیچ گونه برجستگی یا فرورفتگی ندارد ولی کمرنگ‌ تر یا پررنگ‌ تر از پوست اطراف است

پیشگیری از اسکار و مراقبت از زخم 

تمیز نگه داشتن زخم خیلی مهم است. هنگامی که زخم خود را تمیز می‌کنید از آب و صابون کمک بگیرید. یادتان باشد هرگز از آب‌ اکسیژنه استفاده نکنید، زیرا آسیب‌های پوستتان را افزایش می‌کند. نقش بخیه نیز خیلی مهم است، بخیه (اگر لازم باشد طبقدستور پزشک) به بهبود پوست کمک می‌ کند و اسکارهای آن را تا حدی  کاهش می‌ دهد.

درمان و رفع اسکار پوستی

اگر اسکاری در پوستتان ایجاد شد، در طول زمان ممکن است کمتر به چشم بیاید. اما، برخی اسکارها مانند کلوئید و اسکارهای فرورفته‌ی آکنه، هرگز محو و یا کمتر  نمی‌شوند.

امروزه روش‌ های متعددی برای درمان به کار می‌رود که اغلب در کلینیک‌های پوست و با بی‌حسی موضعی انجام می‌ گیرند که البته درمان اسکار، علائمی مانند درد و خارش را کاهش می‌دهد. . تنها برای ترمیم موارد شدید نظیر سوختگی‌های وسیع نیاز به بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان است اما عموماً درمان آن مستلزم اعمال جراحی سنگین و پرعارضه نمی‌ بباشد و در کلینیک های تخصصی با بی حسی انجام می شوند

روش‌های جدید می‌توانند تغییراتی در طول، پهنا یا جهت آن ایجاد نموده و یا اسکارهای فرو رفته را بالا آورده و انواع برجسته را مسطح ترکنند اما هیچگاه اسکار را به طور کاملاً از بین نمی‌برند و هیچ روش جادویی وجود ندارد که پوست را به وضعیت اولیه برگرداند. روش‌های اصلاح جراحی می‌توانند بهبودی در ظاهر پوست ایجاد کنند اما خود آثاری در پوست به جای می‌گذارند که البته بهتر از اسکار اولیه می باشد درمان هر نوع اسکار، متفاوت است. متخصص پوست به شما می‌گوید که چه نوع درمانی، اسکار شما را کاهش خواهد داد.

اگر جای جوش ناشی از آکنه یا به عبارتی اسکار آکنه شما را آزار می دهد، باید بدانید درمان های موثری برای رفع اسکار آکنه وجود دارد. این درمان ها می تواند جای جوش یا اسکار آکنه را بهبود دهد.

روش های درمان اسکار آکنه عبارت است از لیزر اسکار آکنه، جراحی های خفیف پوستی (جراحی اسکار آکنه)، لایه برداری شیمیایی پوست صورت و استفاده از پر کننده ها. یک متخصص پوست و جراح پوست می تواند این درمان ها را برای رفع اسکار آکنه در مطب انجام دهد.

سابسیژن

در گذشته از وسایلی مانند نوکور که شبیه تیغ جراحی و برنده بود برای انجام سابسیژن استفاده می‌شد. این کار دردناک و با ریسک عوارض جدی همراه بود اما امروزه ما از وسیله مخصوص این کار که سابسیژکتور نامیده می‌شود و تزریق تامیسنت استفاده می‌کنیم که بدون درد و ریسک عوارض بسیار پایین است.

میکرونیدلینگ

از روش‌های جدید که نتایج مناسب و قابل قبول در درمان دارد. از مزایای آن هزینه مناسب، نداشتن دوره نقاهت و کم عارضه‌ بودن است

تزریق فیلتر

تزریق فیلر شامل تزریق ژل استاندارد یا  تزریق چربی خود فرد به داخل بافت است که بیشتر در اسکارهای فرو رفته (اتروفیک) کاربرد دارد. مقدار ماده تزریق شده بستگی به اندازه و سفتی اسکار دارد. بهبودی با این روش فوری است.

لیزر

لیزرهای مختلفی در درمان به کار می‌روند. بر اساس نوع جوشگاه باید دستگاه لیزر مناسب انتخاب شود. لیزرهای معمول برای درمان شامل لیزرهای PDL ، Co2 – Fractional ، Erbium و… می‌باشند

اصلاح اسکار با جراحی

این روش یکی از روش‌ها برای اسکارهای پهن یا وسیع است. برداشتن و به هم رساندن لبه‌های زخم، روش خوبی جهت درمان است که مبتنی بر خاصیت بالای ارتجاعی پوست می‎باشد. اسکارهای پهن را می‌توان برداشت و دوباره بخیه کرد به نحوی که خط اسکار باریک‌تر گردد.

و همچنین

  • پرکننده ها
  • سفت کردن پوست : این روش درمانی هم جدیدتر است و هم مقرون به صرفه. این درمان برای همه رنگ های پوستی بی خطر است. درماتولوژیست ها اغلب از تکنولوژی به نام رادیوفرکانس استفاده می کند تا پوست سفت شود. مادامی که پوست سفت می شود آکنه های فرورفته محو تر می شود
  • درمان القای کلاژن، آکا نیدلینگ

من جمله از روش های درمان اسکار هستند 

روش های خانگی برای بهبود اسکار 

محل آسیب‌های پوستی را تمیز نگه دارید

همیشه خراش، بریدگی و دیگر آسیب‌های پوستی را تمیز نگه دارید. محل آسیب دیده را به آرامی با صابون ملایم و آب بشویید. با این کار، میکروب‌ها دور و اجساد و مانده های سلول‌های مرده از آن حذف می‌شوند.

وازلین

از وازلین استفاده کنید تا زخم مرطوب بماند. ژل پترولیوم با نام تجاری وازلین از خشک شدن پوست و ایجاد دلمه روی زخم جلوگیری می‌کند.

پانسمان

 بعد از تمیز کردن زخم و مصرف وازلین یا پمادهای مشابه، پوست خود را با پانسمان‌های نوین (پانسمان آماده) بپوشانید. استفاده از ورقه‌های ژل سیلیکون یا هیدروژل برای زخم‌ها، جراحات و سوختگی‌های بزرگ یا قرمزی مزمن، مفیدتر است.

از بخیه‌ها مراقبت کنید

اگر زخم یا آسیب پوستی شما به بخیه نیاز دارد، برای مراقبت از زخم و زمان کشیدن بخیه، از توصیه‌های پزشک خود پیروی کنید. این امر از احتمال بروز اسکار پوست می‌کاهد.

ضد آفتاب را فراموش نکنید

بعد از اینکه زخم بهبود یافت، محل آن را با ضد آفتاب بپوشانید. این امر به کاهش قرمزی جای زخم و محو شدن سریع تر اسکار کمک می‌کند.

 

Card image cap

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!