هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

تاسوعا چه روزی است و احکام ان _هفت ویک79120

۱۴۰۰/۵/۲۶ سپیده ایمانپور

تاسوعا روزى می باشد  كه امام حسين (ع)‏ و اصحاب او در كربلا محاصره شده اد. سپاه شاميان بر ضد آنان گرد هم دیگر امده اند و  ابن‏ زياد و عمر سعد نيز از فراهم آمدن آن همه سواران خوشحال شدند و آن روز، حسين‏ و يارانش را ناتوان شمردند و يقين كردند كه ديگر براى او ياورى نخواهد آمد و عراقيان ‏نيز او را پشتيبانى نخواهند كرد که همین گونه هم شد. 

تاسوعا یعنی چه؟

اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته‌ اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه‌ می باشند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم می بوشد ؛ و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفته‌ شده است . اما این معانی اشتباه می باشد. 

اتسع به فتح الف یعنی گروه‌های ۹ نفره شدهند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد – گشاد شد – فراخ گریده شده است  اتساع یعنی گسترده شدن و گشاد شدن. بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین ؛ یعنی رگ‌ ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد شده است التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد نمود و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند: روزی که ظرفیت بالا می‌ رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد.

این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیه‌السلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده می باشد  اکثرا جعلیات بنی‌امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه می باشد.

تاسوعا چه روزی می باشد و چه اتفاقاتی در ان افتاده شده است؟! 

ورود شمر به کربلا

از جمله و یکی از وقایع روز تاسوعا وارد شدن شمر بن ذى الجوشن با نامه ابن زیاد در باب قتل امام حسین (ع) به کربلا است.  ابن سعد بر حسب آن نامه، مهیاى قتل آن حضرت شد. لاجرم وقت عصر بود که لشکر خود را بانگ زد که: یا خیل الله ارکبى و بالجنة ابشرى.

روز وعده دیدار پیامبر

لشکر شمر سوار بر اسب شده و رو به سپاه سید الشهداء آوردند در حالی که آن حضرت در پیش خیمه، شمشیر خود را در بر گرفته بود و سر به زانو نهاده بود و به خواب رفته بوده است. جناب زینب چون هیاهوى لشکر را شنید، نزد برادر دوید، عرض کرد: برادر مگر صداهاى لشکر را نمی شنوید که نزدیک شده اند. پس حضرت سر از زانو برداشت و خواهر را فرمود که ای خواهر اکنون رسول خدا را در خواب دیدم که به من فرمود: تو بسوى من خواهى آمد.

حضرت زینب تا این خبر را شنید، طپانچه بر صورت زد و واویلایی  گفت. حضرت فرمود که ای خواهر ویل و عذاب از براى تو نیست، صبر کن و ساکت باش، خدا تو را رحمت خواهد کرد . پس جناب عباس را فرستاد تا تحقیق کند چه مطلب شده است. چون معلوم کرد که بناى قتل می باشد ، آن شب را حضرت از ایشان مهلت خواست که قدرى نماز و دعا و استغفار به جا آورد و بالجمله این روز، روز اندوه و حزن اهل بیت (ع) است.

روز آمدن امان نامه برای فرزندان ام البنین (س)

در این روز شمر ملعون برای حضرت عباس (ع) و برادران ایشان  امان نامه آورد. آن لعین خود را نزدیک خیام با جلالت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) رسانید و بانگ برآورد: “أین بنو اختنا”: “پسران خواهر ما کجایند”؟ ولی آن بزرگواران جواب ندادند.

امام حسین (ع) فرمودند: جواب او را بدهید اگر چه فاسق می باشد اما پاسخ او را بدهید.  حضرت عباس (ع) در جواب فرمودند: چه می گویی؟ شمر گفت: من از جانب امیر برای شما امان نامه آورده ام. شما خود را به خاطر حسین (ع) به کشتن ندهید. حضرت عباس (ع) با صدای بلند فرمود: “لعنت خدا بر تو و امیر تو (و بر امان تو ) باد. ما را امان می دهید در حالی که پسر رسول خدا را امان نباشد”؟!

روز آخرین مناجات های عاشقانه

در عصر تاسوعا امام (ع) برای به تعویق انداختن جنگ یک شب دیگر مهلت گرفته شد تا دعا و استغفار و حرف هایی گفته شود.  چون عمر سعد لشکر را آماده جنگ با امام (ع) نمود و معلوم شد که قصد جنگ دارد، حضرت به برادرش عباس (ع) فرمود تا یک شب دیگر مهلت از ان ها بگیرد. پس حضرت عباس (ع) نزد سپاهیان دشمن بازگشت و از آن ها شب عاشورا را برای نماز و عبادت مهلت خواست عمربن سعد درموافقت با این درخواست مردد بود وسرانجام از لشکریان خود سوال کرد  که: چه باید کرد؟ عمروبن حجاج گفت : سبحان الله اگر اهل دیلم (کنایه از مردم بیگانه) و کفار از تو چنین تقاضائی می کردند سزاوار بود که با آنها موافقت کنی.

قیس بن اشعث گفت: درخواست آنها را اجابت کن به جان خودم سوگند که آنها صبح فردا با تو خواهند می جنگند . ابن سعد گفت: به خدا سوگند که اگر بدانم چنین کنند هرگز با درخواست آنها موافقت نکنم. عاقبت فرستاده ابن سعد به نزد حضرت عباس بن علی (ع) آمد و گفت: ما به شما تا فردا مهلت می دهیم اگر تسلیم شدید شما را به نزد عبیدالله بن زیاد خواهیم فرستاد تا اوراجب شما تصمیم بگیرد و اگر سر باز زدید، دست از شما برنخواهیم داشت.

روز خطابه امام حسین (ع) برای اصحاب خود

در عصر این روز امام حسین (ع) در جمع یاران خطبه ای قرائت فرمودند و اصحاب اعلام وفاداری نمودند و چراغ ها را خاموش کرد و از ان ها خواست تا کسانی که می خواهند امام را تنها بگذارند و بروند و خود را تسلیم کنند. 

روز تاسوعا روزی است که امام در آن اخرین راز و نیازها را با خدای خود انجام داده است و  تاسوعا روزی است که حجت بر کوفیان و شامیان تمام گشت و به یاری امام خویش نیامدند. تاسوعا روزی است که عباس با نه گفتن به امان نامه برادریت خود را ثابت وبههمه درس فداکاری و وفاداری داد.  

Card image cap

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!