هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

معنی فرش قرمز در سینما _هفت و یک49806

۱۴۰۰/۷/۸ سپیده ایمانپور

فرش قرمز به یک نوع مد گفته می‎شود که براساس آن در مراسم‎هایی که برای جایزه دادن به سلبریتی‎ها برگزار می‎شود، آنها لباس‎های منحصر به فردی به تن کرده و از روی یک فرش قرمز رنگ می‎گذرند. در این مراسم از سلبریتی‎ها عکاسی و فیلمبرداری شده و لباسهایشان مورد نقد و بررسی همه مردم جهان قرار می‎گیرد. مراسم فرش قرمز در جشنواره‎هایی مانند اسکار، گلدن گلوب و دیگر مراسم هنری از این دست برگزار می‎شود.

 

مراسم فرش قرمز یک فرصت فوق‎العاده ارزشمند را در اختیار طراحان مد و لباس قرار می‎دهد تا بتوانند طرح‎های جدیدشان را به جهانیان نشان دهند. برندهای مطرح و مشهور جهان معمولا بهترین طراحی‎های لباس خود را در این مراسم به نمایش می‎گذارند.

 

تا سال 1990 در مراسم های اسکار و گلدن گلوب بیشتر سلبریتی‎ها آن لباسی را می‌پوشیدند که خودشان انتخاب کرده بودند. پوشیدن لباس‎های عجیب‌وغریب و حتی غیررسمی مسئله چندان عجیبی محسوب نمی‌شد. در سال 2000 هلی بری، بازیگر آمریکایی در مراسم فرش قرمز گلدن گلوب یک لباس سفید بسیار زیبا از مارک معروف ایتالیایی یعنی ولنتینو پوشید. بسیاری از افراد معتقدند این سرآغازی برای تغییر سبک پوشش در فرش قرمز جشنواره‎های مختلف شد. درواقع پس از آن بود که نگاه به مد و لباس‌های هنرمندان روی فرش قرمز تغییر اساسی پیدا کرد و فرش قرمز هنرمندان به یک عرصه تجاری برای صنعت مد و لباس تبدیل شد.

فرش قرمز (به انگلیسی: Red carpet) فرشی است برای معین کردن و مشخص کردن مسیر حرکت سران کشورها و مقامات سیاسی که باید در مراسم رسمی و تشریفاتی طی کنند پهن می‌شود. فرش در فارسی و انگلیسی دو مفهوم متفاوتند و متاسفانه اکثر هم وطنان ما گمان می کنند خارجی ها همان مفهومی را از فرش می فهمند که ما می فهمیم.

از نظر یه انگلیسی زبان هر چیزی که زیر پا انداخته شود فرش ( carpet ) است ولی از نظر ما ایرانی ها فرش تعریف خاصی دارد و به زیر اندازهایی اطلاق می شود که دارای نخ خاب باشند و از ضخامت خاصی برخوردار باشند و از نقش و نگار تعریف شده ای بهره مند باشد.

عبارت فرش قرمز که در فارسی به کار می رود یک غلط مُصطلح است. چون غالبا اروپایی ها در مراسم های مهم به جای فرش – به مفهوم ایرانی اش  که ذکر کردم – از موکت قرمز یا منسوجات دیگر مثل شگی و شنل قرمز استفاده می کند.

حتماً این اصطلاح عامیانه را شنیده‎اید که برای احترام گذاشتن به مهمان می‎گویند: “اگر اطلاع می‎دادی برایت فرش قرمز پهن می‎کردیم.” کاربرد کلی اصلاح فرش قرمز همین امر است. فرش قرمز درواقع نوعی رسم احترام گذاشتن و خوش‌آمدگویی به مهمانان ویژه می‎باشد که از دیرباز در تاریخ کشورهای گوناگون وجود داشته است. امروزه نیز اگرچه ماهیت این رسم تغییر نکرده اما نمی‎توان این مسئله را کتمان کرد که مراسم این رسم جنبه تجاری به خود گرفته و تبدیل به عرصه‎ای برای طراحان شده است تا بتوانند کارهای خود را نمایش دهند. از فرش قرمز یا برای فستیوال‎های هنری مربوط به فیلم و موسیقی و… استفاده می‎شود و یا برای مراسم‎های مربوط به سیاستمداران. اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای فرش قرمز ارائه دهیم باید آن را یک مسیر تعریف کنیم که افراد مهم از رویش می‌گذرند و وارد یک مراسم مهم می‎شوند. درواقع بانیان مراسم با پهن کردن فرش قرمز نهایت احترام خود را به مهمانان نشان می‎دهند. از نظر روانشناسان رنگ قرمز، رنگی جذاب و پر از هیجان است و آدرنالین را بالا می‎برد. بنابراین انتخاب این رنگ می‎توان هیجان این جشنواره‌ها را نیز بالا ببرد

فرش قرمز اسکار : مراسم اسکار۲۰۱۸، پر سر و صدا ترین جایزه ی سینمایی سال ، در محل تئاتر دالبی شهر لس آنجلس برگزار شد. مانند آنچه در مراسم گلدن گوب گذشت، بعد از جنجال های اخیر به وجود آمده در مورد سوء استفاده های جنسی در هالیوود، تعدادی از بازیگران هالیوودی با لباس مشکی در مراسم حاضر شدند.

برخی از بازیگران هم در اعتراض به کشتارهای اخیر با سلاح گرم در امریکا، با سنجاق سینه های نارنجی روی فرش قرمز اسکارحضور یافتند. در ادامه گلچینی از اسامی شرکت کننده در مراسم فرش قرمز اسکار ۲۰۱۸ را مشاهده می کنید.

آلیسون ویلیامز بازیگر فیلم «برو بیرون» از اولین کسانی بود که به روی فرش قرمز اسکار رفت.

تام هالند بازیگر فیلم «مرد عنکبوتی» روی فرش قرمز اسکار

الیزابت ماس بازیگر سریال تلویزیونی موفق «سرگذشت ندیمه»

آلیسون جنی، برنده ی جایزه ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «من، تانیا» پاتریک استوارت بازیگر فیلم «مردان ایکس» مریل استریپ سیرشا رونان بازیگر فیلم «بانوی پرنده» برای بازی در این فیلم نامزد جایزه ی اسکار شد. او ده سال پیش برای اولین بار در سن سیزده سالگی به خاطر بازی در فیلم «تاوان» در مراسم اسکار حضور یافته بود.

دنیل کالویا بازیگر فیلم «برو بیرون»

مارگوت رابی بازیگر فیلم «من، تونیا»

دیم هلن میرن در سال قبل برای بازی در فیلم «ملکه» برنده ی جایزه ی اسکار شده بود. ووپی گلدبرگ سلما هایک جنیفر لارنس دانای گوریرا بازیگر سریال پر طرفدار «مردگان متحرک» و فیلم «پلنگ سیاه»

 

تاریخچه فرش قرمز

تاریخچه فرش قرمز به یونان باز می‎گردد. زمانی که آگاممنون از جنگ تروآ به خانه باز می‎گشت، همسرش برای استقبال از او فرش قرمزی پهن کرد و گفت:

 

«فرمانروای من اکنون از ارابه خود پایین بیایید و پای خود را بر روی زمین قرار ندهید. شما باید با عدالتتان بر روی فرشی قرمز قدم بنهید.»

 

این اولین بار بود که از فرش قرمز برای احترام و استقبال از کسی استفاده شد.

 

انواع مدل های فرش قرمز

فرش قرمز یا همان فرش تشریفاتی به صورت تک رنگ قرمز ، یا با نوار های کرم و مشکی در کناره ها موجود و به صورت فرش ، گلیم ، موکت و ... بافته می شود.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!