هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

جوشانده عناب و خواص ان - هفت ویک

۱۴۰۱/۶/۸ سپیده ایمانپور

 

عناب   (نام علمی : Ziziphus jujuba) درختچه‌ ای می باشد متوسط و کوچک با برگ هایی سبز مایل به زرد  از تیرهٔ  سنجدیان  که ارتفاع آن تا ۱۰ متر خم ممکن است  برسد.

عناب بومی مناطق گرم سیر و خشک بوده و  برگ های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد. میوهٔ عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز و گرد بوده و پس از رسیدن به  رنگ های قرمز و زیتونی شکل درآمده و چروک می‌خورد. نام این گیاه به اشتباه عَنّاب گفته می شود، در صورتی که عَنّاب در عربی به معنای  انگور  فروش است.

عُنّاب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند  خراسان جنوبی قطب تولید عُنّاب کشورمان  می‌باشد.


با توجه به کشت گستردهٔ عُنّاب، رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن باید در کشور های اسیای جنوبی  مابین لبنان ،جنوب غرب افغانستان، شمال هندوستان و شبه جزیره کره جنوبی و جنوب و مرکز چین  بوده باشد.

 

ایران دارای رتبه دوم جهانی از نظر سطح زیر کشت و تولید عُنّاب است. سطح زیر کشت محصول عُنّاب در ایران حدود ۳۰۰۰ هکتار می‌باشد که از این سطح بیش از ۹۵٪ آن یعنی حدود ۲۸۵۰ هکتار آن در خراسان جنوبی واقع شده و ۴۲۰۰ تن محصول عُنّاب از آن تولید می‌گردد. قدیمی ترین و بیشترین درخت عُنّاب در ایران در روستای "شاهرخت" در شهر خراسان جنوبی  وجود دارد.بررسی سوابق تاریخی خراسان جنوبی نشان می‌دهد گذشتگان این مرز و بوم کاشت و مراقبت از درخت را یک ضرورت برای بقای خود دانسته و امروزه درختان کهنسال و پا به سن گذاشته ی  متعددی در این استان به یادگار مانده‌است که در میان آن‌ها درختان عناب با نزدیک به ۴۰۰ سال سن هم مشاهده می‌ شوند  به یاد داشته باشید میوه ی تولید شده در هر کشور دارای خواص و بو و رایحه مخصوص خود می باشد 

 

 

  • درخت عناب

تاریخچه درخت عناب به کشور چین برگشته و به عنوان یک درخت بومی چینی شناخته می‌شود. درخت عناب با اندازه‌ای متوسط می‌تواند تا 12 متر رشد کرده و برگ‌هایی صاف و سبز، و پوست قهوه‌ای روشن را شامل می‌شود. این درخت مخصوص آب و هوای گرم و مرطوب بوده و میوه‌های آن در ابتدا به رنگ سبز و پس از رسیدن به قهوه‌ای تیره یا قرمز در خواهند آمد.

عناب میوه‌ای شیرین مزه بوده که در اویل بهار برداشت می‌شود. این میوه به دلیل شباهت زیاد به خرما در برخی کشورها به عنوان خرما چینی، خرما کره‌ای، خرمای قرمز یا خرمای هندی شناخته می‌شود.

 

  • تاثیرات بر روی سلامتی انسان 

عناب خواص زیادی برای سلامتی دارد و در بسیاری از کشورها گزینه‌ای پر کاربرد در طب سنتی است. این میوه از جمله میوه‌های کم کالری بوده که درصدی بالا از فیبر، ویتامین‌ها، و مواد معدنی را شامل می‌شود. ارزش غذایی هر 100 گرم از نوع نرسیده عناب به شرح زیر است:

کالری: 79

  • انرژی: 80 کیلو کالری در هر 100 گرم
  • کربوهیدرات: 20.2 گرم
  • چربی: 0.2 گرم
  • پروتئین: 1.2 گرم
  • آب: 77.8 گرم
  • فیبر: 10 گرم
  • کلیسم: 21 میلی گرم
  • آهن: 0.48 میلی گرم
  • منیزیم: 10 میلی گرم
  • منگنز: 0.084 گرم
  • پتاسیم: 250 میلی گرم
  • سدیم: 3 میلی گرم
  • روی: 0.05 میلی گرم
  • مصرف های خوراکی

در بریتانیا عناب را به صورت خشک‌ شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای عصر میل می‌نمایند.

در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند.

در برخی مناطق از عناب برای تهیه سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند.

عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می‌شود، اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌نمایند، ولی جالب است بدانید که در بسیاری از نقاط دنیا میوه تازه آن به صورت سبز استفاده می‌شود که البته طعم بسیار خوبی هم دارد.

 

در شرق آسیا عناب‌های بسیار بزرگی به اندازه خرما و با رنگ‌های مختلف از جمله مشکی و قرمز به عمل می‌آید.

Card image cap

 

دستور اول برای تهیه دمنوش عناب

می‌توانید ۲۰ عدد عناب را ابتدا بشویید و خیس کنید، بعد از جداسازی هسته آن را خرد کرده و داخل قوری بریزید. داخل آب جوشیده شده عناب‌ها را بریزید و برای ۱۵ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد. دمنوش عناب حاضر است می‌توانید آن را بنوشید. در صورت تمایل می‌توانید چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید. این دستور برای باد سرخ نیز مفید است.

دستور دوم برای تهیه دمنوش عناب 

مواد لازم برای چای عناب: ۲۰ عدد عناب، ۳۰ گرم ریشه زنجبیل تازه، ۱۰ گرم چوب دارچین، ۱.۵ لیتر آب. 

طرز تهیه: مواد را داخل آب بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس شعله را کم کرده و اجازه دهید برای مدت زمان ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس زیر قوری را خاموش کرده و اجازه دهید برای مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش شما آماده است آن را از صافی عبور دهید و سپس بنوشید. 

دستور سوم برای تهیه دمنوش عناب 

۳۰ عدد عناب، ۵ گرم گشنیز را در یک لیوان آب جوش دم کنید و صبح ناشتا میل کنید. این دمنوش برای سردرد مفید است. 

دستور چهارم برای تهیه دمنوش عناب 

۱۰ الی ۵۰ عدد عناب (تعداد آن به سن و شدت بیماری وابسته است) را کوبیده و در آب جوش بریزید. سپس آن را صاف کنید و صبح ناشتا آن را میل کنید. این دستور برای درمان کهیر و خارش‌های پوستی می‌تواند مفید باشد. 

دستور پنجم برای تهیه دمنوش عناب

عناب، انجیر، کشمش و خرما را در یک لیتر آب بجوشانیو و صاف کنید و روزی ۳ فنجان از آن بنوشید. این شربت برای سرفه و سینه درد مفید و خلط آور و ملین است.

 

جوشانده عناب و جو :

۱۴ دانه عناب را با ۲۵ گرم جو پوست کنده مخلوط کرده و در ۲ لیتر آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا جو باصطلاح شکفته شود و ۱/۵لیتر آب باقی بماند.

این جوشانده را بگذارید تا ته نشین شود. سپس روی آنرا بردارید و بنوشید.

 

جوشانده عناب و جو :

۱۴ دانه عناب را با ۲۵ گرم جو پوست کنده مخلوط کرده و در ۲ لیتر آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا جو باصطلاح شکفته شود و ۱/۵لیتر آب باقی بماند.

این جوشانده را بگذارید تا ته نشین شود. سپس روی آنرا بردارید و بنوشید.

خواص عناب برای کلیه

این گیاه دارویی به علت دارا بودن خاصیت‌های متفاوت از جمله لعاب زیاد، باعث افزایش میزان مصرف آب شده و به دلیل افزایش ادرار در بیماری‌های کلیوی از جمله دفع سنگ‌های کلیه نیز بسیار مفید است. بنابراین یکی از مهم‌ترین خواص عناب برای کلیه کمک به دفع سنگ کلیه از طریق افزایش میزان ادرار در فرد است. جالب است بدانید، در خانم‌هایی که به سوزش یا مشکلات خفیف عفونتی در واژن مبتلا هستند؛ مصرف عناب می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ زیرا برای درمان عفونت‌های خفیف تنها مصرف آب زیاد و ادرار، می‌تواند به پاکسازی عفونت کمک کند. بنابراین یکی دیگر از خواص عناب برای زنان ادرارآوری عناب و کمک به بهبود عفونت خفیف اندام تناسلی است.

 

 

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!