هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

بوی خاک نم خورده +متن -هفت ویک98614

۱۴۰۱/۴/۱۲ سپیده ایمانپور

 

قدم زدن زیر اولین باران فصل بسیار دلچسب است اما لذت بخش تر از آن استشمام بوی خوش خاک در لحظات اول بارش است برخی از مواد شیمیایی و باکتری‌ها، گیاهان و حتی رعد و برق می‌توانند نقش مهمی را در بوی دلپذیر پس از باران داشته باشند. 

همه ما بوی باران و خاک نم‌زده بعد از بارش باران را دوست داریم. از استشمام عطر خاکی و تازه باران، بخصوص زمانی که اولین قطرات باران تابستانی روی زمین داغ می‌نشیند لذت می‌بریم. حتما متوجه شده‌اید که باران به خودی خود عطر و بوی خاصی ندارد و در برخورد با خاک است که رایحه آن در فضا می‌پیچد 

علت بوی باران چیست؟ 

بوی باران که تاثیر روحی و روانی فوق العاده ای روی افراد می گذارد در واقع حاصل یک سری فرایندهای کاملا علمی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد: 

این بو نمونه‌ای ۵۰۰ میلیون ساله از ارتباطات شیمیایی است که برای کمک به نوع خاصی از باکتری‌ها منتشر می‌شود. 

دانشمندان مدت‌ها است که مجذوب بوی بی‌نظیری هستند که هنگام باران به مشام می‌رسد. این بو به ویژه وقتی باران روی خاک خشک می‌بارد، برجسته می‌شود. 

"پتریکور" یک رایحه خاکی است که هنگام بارش باران روی خاک خشک تولید می‌شود. 

1. باکتری های خاک 

باکتری هایی که در خاک زندگی می کنند مواد آلی مرده یا پوسیده را به ترکیبات ساده شیمیایی تجزیه می کنند که به عنوان مواد مغذی برای رشد گیاهان و سایر ارگانیسم ها استفاده می شوند. 

یکی از محصولات جانبی این باکتری ها ترکیبات ارگانیکی به نام ژئوسمین می باشد که نقش مهمی در تولید رایحه باران دارد. 

یکی از اجزای اصلی این رایحه پتریکور یک ترکیب آلی به نام ژئوسمین(geosmin) است. دانشمندان مدتی است که می‌دانند که یک گونه رایج از باکتری‌ها معروف به استرپتومایس(Streptomyces)، ژئوسمین تولید می‌کنند. تقریباً تمام گونه‌های استرپتومایس هنگام مرگ می‌توانند "ژئوسمین" آزاد کنند، اما تاکنون مشخص نبود که چرا باکتری‌ها این رایحه خاص را تولید می‌کنند. ژئوسمین نوعی الکل است و مولکول های الکل معمولا رایحه قوی دارند، اگرچه ساختار شیمیایی پیچیده ژئوسمین باعث شده افراد حتی در سطح بسیار پایین نیز آن را حس کنند. 

زمانی که خاک برای مدت طولانی خشک است، میزان فعالیت تجزیه باکتری ها کند می شود در حالی که درست قبل از بارش باران، هوا رطوبت بیشتری پیدا می کند و باعث مرطوب شدن زمین می شود که در نتیجه آن فعالیت باکتری ها افزایش یافته و ژئوسمین بیشتری تولید می کنند. 

هنگام بارش باران و برخورد آن با خاک ژئوسمین به صورت ذرات معلق آزاد شده و توسط باد به این سو و آن سو می روند، به این ترتیب رایحه خوش ژئوسمین در هوا پخش می شود و ما می توانیم آن را حس کنیم. 

جالب است بدانید بینی انسان به این عطر بسیار حساس است و می تواند حضور تعداد کمی ژئوسمین در هر میلیارد مولکول هوا را تشخیص دهد. 

رعد و برق 

رعد و برق نیز به نوبه خود نقشی در ایجاد بوی خوش زمین پس از باران دارد که سبب برق و تخلیه الکتریکی در جو می شود. 

پس از رعد و برق و بویژه پس از باران کیفیت هوا بهبود یافته و گرد و غبار و ذرات دیگر باران از هوا شسته شده و هوا پاک می شود. 

بوی دیگری که از باران بر می خیزد، اُزون است. در هنگام رعد و برق و طوفان، برق می تواند مولکول های اکسیژن و نیتروژن را جدا کرده و به اتمسفر بفرستد، و آنها نیز می توانند به اکسید نیتریک بازترکیب شوند. این ماده نیز با دیگر مواد شیمیایی در اتمسفر برای تشکیل ازون واکنش می دهند، این ماده بوی تندی دارد، و تاحدی به بوی کلرین نزدیک است. هنگامی که کسی می گوید می تواند وجود باران را در لحظات آتی حس کند، ممکن است به این خاطر است که طوفان مقداری ازون را از بالای ابرها به بینی او رسانده باشد 

 

روغن‌های گیاهی 

یکی دیگر از عوامل موثر در تولید عطر خاک باران زده روغن‌های گیاهی هستند. 

برخی از گیاهان در دورانی که باران نمی‌بارد روغن‌هایی را در خود ذخیره می‌کنند. با بارش باران این روغن‌ها همانند ژئوسمین وارد هوا شده و بوی خوش آن‌ها در فضا می‌پیچد.

کپشن بوی خاک نم دیده

 

چه حس و حال عجیبی دارد، پاییز باشد یا بهار بعد از پنجره اتاق نم نم باران را ببینی و ذوق کنی.
آدم در این لحظات ته دلش می خواهد برود بیرون و باران را بو کند، برخورد قطرات باران با صورت و تنش را احساس کند ، اما یکدفعه عقل پا جلو می گذارد و می گوید نه نرو. می روی بیرون خیس می شوی، باد می خورد به سر و کله ات سرما می خوری.
اما اگر زیر باران نرویم و خیس نشویم که دیگر انسان بودنمان خیلی خیلی شکل ماشینی به خودش می گیرد.
پس دلت را می زنی به دریا و می روی بیرون...
وارد حیاط می شوی می بینی کلی شبنم زیبا روی گل های یخ باغچه نشسته است. دلت غش می رود.
یکدفعه احساس می کنی بوی عجیبی به مشامت می رسد.
وه، که بوی خاکی است که باران خورده. هیچ عطری یارای برابری با بوی سرمست کننده خاکی که باران درونش غلت زده را ندارد. حس زندگی کردن و زیبایی درونت جوش می زند.
عجیب است. آن باران، این خاک و این تویی که سرشار از طراوتی...

 

 

 

 

باران یعنی بوی کاهگل های خانه مادر بزرگ ، باران که می بارد بوی کاهگل به مشام می رسد و آدمی را مدهوش و افسونگر می کند این بوی خاک باران که میبارد همه خوشحال میشوند و من خوشحال تر. چون عاشق بوی باران هستم ، وقتی نم نم باران میبارد و بوی خاک در هوای لطیف بارانی پراکنده میشود چنان احساس ارامش میکنم که گویی دنیا مال من است. نفس های عمیق میکشم و زندگی را با تمام وجود حس میکنم. انگار تا قبل از باران مرده بودم ، الان زنده هستم و زندگی میکنم.
بوی خاک که به مشامم میرسد ، غرقِ خالق هستی میشوم و همچنان که نفس های عمیق و آرام بخش میکشم خدا را شکر میکنم بابت این بوی خاک ، این بوی ناب.
وقتی بوی خاک به مشمامم میرسد در خاطراتم به روستا سفر میکنم ، جایی که بوی خاک باران خورده با دیوارهای کاهگلی معنی پیدا میکند. ای کاش یک دهاتی بودم و حداقل سالی چند بار میتوانستم بوی خاک را با قلبم احساس کنم.
ای کاش میشد بوی خاک باران خورده را در شیشه های عطر محصور کرد چون بوی خاک از بهترین عطرهاست، عطری که یاداور خداست.
باران زیباست ، بوی خاک باران خورده زیباست ، بوی باران مرا می برد به دوران کودکی ، به آن زمان که خانه ها کاهگلی بود ، ان زمان که خدا در همین نزدیکی بود.

 

 

 

 

خاک و باران، به تنهایی هیچ یک از این ها حسی را در من ایجاد نمی کند. اما وقتی قطره های درشت باران بروی دانه های ریز خاک می بارد، آن عطر خوش خاک که در اثر نمناک شدن به وجود می آید مرا در آرامشی بی پایان فرو می برد.

وقتی که دانه های نمناک خاک رادر لابه لای انگشتانم حس میکنم به یاد دوران بچگی ام می افتم که به همراه خانواده ام به کنار دریا می رفتم و با شن هایی که در اثر برخورد با آب دریا خیس و نمناک می شدند،

قلعه هایی درست می کردم که پس از مدتی دریا مانند طوفانی بر روی قلعه های شنی ام فرود می آمد و آن ها را تبدیل به ویرانه ای می کرد و من با ناراحتی سعی می کردم دوباره قلعه ای درست کنم؛ از فکر به دوران کودکی ام بیرون می آیم بوی خاک را با تمام وجودم استشمام می کنم.

چه بوی خوشی…

من با این بو می توانم خدا را در نزدیکی ام حس کنم، می توانم از آفریده هایش به وجود خودش پی ببرم، می توانم با تمام وجود فریاد بزنم و بگویم خدایا دوستت دارم،

خدایا شکر بابت نعمت های فراوانت و بگویم خدا مرا از نعمت هایت دریغ نکن تا بتوانم معنای بهشت جاودان را در این دنیا درک کنم.

 

 

 

 

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!