هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

باران پاییزی_هفت ویک27526

۱۴۰۱/۷/۲۱ سپیده ایمانپور

قدم زدن زیر اولین باران فصل بسیار دلچسب است اما لذت بخش تر از آن استشمام بوی خوش خاک در لحظات اول بارش است برخی از مواد شیمیایی و باکتری‌ها، گیاهان و حتی رعد و برق می‌توانند نقش مهمی را در بوی دلپذیر پس از باران داشته باشند.  

همه ما بوی باران و خاک نم‌زده بعد از بارش باران را دوست داریم. از استشمام عطر خاکی و تازه باران، بخصوص زمانی که اولین قطرات باران تابستانی روی زمین داغ می‌نشیند لذت می‌بریم. حتما متوجه شده‌اید که باران به خودی خود عطر و بوی خاصی ندارد و در برخورد با خاک است که رایحه آن در فضا می‌پیچد

علت بوی باران چیست؟

بوی باران که تاثیر روحی و روانی فوق العاده ای روی افراد می گذارد در واقع حاصل یک سری فرایندهای کاملا علمی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

این بو نمونه‌ای ۵۰۰ میلیون ساله از ارتباطات شیمیایی است که برای کمک به نوع خاصی از باکتری‌ها منتشر می‌شود.

دانشمندان مدت‌ها است که مجذوب بوی بی‌نظیری هستند که هنگام باران به مشام می‌رسد. این بو به ویژه وقتی باران روی خاک خشک می‌بارد، برجسته می‌شود.

 

"پتریکور" یک رایحه خاکی است که هنگام بارش باران روی خاک خشک تولید می‌شود.

1. باکتری های خاک

 

باکتری هایی که در خاک زندگی می کنند مواد آلی مرده یا پوسیده را به ترکیبات ساده شیمیایی تجزیه می کنند که به عنوان مواد مغذی برای رشد گیاهان و سایر ارگانیسم ها استفاده می شوند.

یکی از محصولات جانبی این باکتری ها ترکیبات ارگانیکی به نام ژئوسمین می باشد که نقش مهمی در تولید رایحه باران دارد.

یکی از اجزای اصلی این رایحه پتریکور یک ترکیب آلی به نام ژئوسمین(geosmin) است. دانشمندان مدتی است که می‌دانند که یک گونه رایج از باکتری‌ها معروف به استرپتومایس(Streptomyces)، ژئوسمین تولید می‌کنند. تقریباً تمام گونه‌های استرپتومایس هنگام مرگ می‌توانند "ژئوسمین" آزاد کنند، اما تاکنون مشخص نبود که چرا باکتری‌ها این رایحه خاص را تولید می‌کنند. ژئوسمین نوعی الکل است و مولکول های الکل معمولا رایحه قوی دارند، اگرچه ساختار شیمیایی پیچیده ژئوسمین باعث شده افراد حتی در سطح بسیار پایین نیز آن را حس کنند.

زمانی که خاک برای مدت طولانی خشک است، میزان فعالیت تجزیه باکتری ها کند می شود در حالی که درست قبل از بارش باران، هوا رطوبت بیشتری پیدا می کند و باعث مرطوب شدن زمین می شود که در نتیجه آن فعالیت باکتری ها افزایش یافته و ژئوسمین بیشتری تولید می کنند.

هنگام بارش باران و برخورد آن با خاک ژئوسمین به صورت ذرات معلق آزاد شده و توسط باد به این سو و آن سو می روند، به این ترتیب رایحه خوش ژئوسمین در هوا پخش می شود و ما می توانیم آن را حس کنیم.

جالب است بدانید بینی انسان به این عطر بسیار حساس است و می تواند حضور تعداد کمی ژئوسمین در هر میلیارد مولکول هوا را تشخیص دهد.

 رعد و برق

رعد و برق نیز به نوبه خود نقشی در ایجاد بوی خوش زمین پس از باران دارد که سبب برق و تخلیه الکتریکی در جو می شود.

پس از رعد و برق و بویژه پس از باران کیفیت هوا بهبود یافته و گرد و غبار و ذرات دیگر باران از هوا شسته شده و هوا پاک می شود.

بوی دیگری که از باران بر می خیزد، اُزون است. در هنگام رعد و برق و طوفان، برق می تواند مولکول های اکسیژن و نیتروژن را جدا کرده و به اتمسفر بفرستد، و آنها نیز می توانند به اکسید نیتریک بازترکیب شوند. این ماده نیز با دیگر مواد شیمیایی در اتمسفر برای تشکیل ازون واکنش می دهند، این ماده بوی تندی دارد، و تاحدی به بوی کلرین نزدیک است. هنگامی که کسی می گوید می تواند وجود باران را در لحظات آتی حس کند، ممکن است به این خاطر است که طوفان مقداری ازون را از بالای ابرها به بینی او رسانده باشد

 

 

 

روغن‌های گیاهی

یکی دیگر از عوامل موثر در تولید عطر خاک باران زده روغن‌های گیاهی هستند.

برخی از گیاهان در دورانی که باران نمی‌بارد روغن‌هایی را در خود ذخیره می‌کنند. با بارش باران این روغن‌ها همانند ژئوسمین وارد هوا شده و بوی خوش آن‌ها در فضا می‌پیچد.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!