هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

کاربرد دهان شویه -هفت ویک49758

۱۴۰۱/۵/۳ سپیده ایمانپور

 

دهان شویه چیست ؟

 

 

دهان شویه مایعی است که برای شستشو و تمیز نگه داشتن فضای داخل دهان استفاده می شود. معمولاً آنها حاوی مواد ضد عفونی کننده نیز هستند که باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند را از بین می برند. بعضی از مردم از دهانشویه برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می کنند و برخی دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان.

دهانشویه ها همچنین برای کاهش درد و ناراحتی دهان، ایجاد رطوبت کافی برای بافت‌های دهان و همچنین از بین بردن بوی بد دهان مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

 بنابراین باید این مایع را در دهان، دندان‌ها، لثه و زبان بچرخانید تا به سلامت دهان کمک کنید. می‌توان دهان‌ شویه‌های مخصوص دهان را با تجویز پزشک یا بدون تجویز خریداری کرد. به این ترتیب می‌توان آنها را براساس کاربرد و ترکیباتشان به گروه‌های آرایشی، درمانی یا ترکیبی از هر دودسته بندی کرد

انواع دهان شویه

دهان شویه‌های درمانی

خواص بهترین دهان‌ شویه‌های درمانی مانند دهان‌ شویه‌های آرایشی است. این دهان‌ شویه‌ها به منظور پیشگیری یا درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان حاوی مواد فعال کننده اضافی‌اند. دهان‌ شویه‌های درمانی معمولا در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • دهان شویه‌های ضد پلاک، ضد التهاب: این دهان‌ شویه درمانی، پلاک‌های باکتریایی را کنترل می‌کند و باعث کاهش التهاب لثه می شود که نوعی از بیماری لثه است.

دهانشویه های آنتی سپتیک ضدعفونی کننده

این دسته از دهانشویه ها باعث کاهش تعداد میکروارگانیسم ها در حفره دهان می شوند. به عنوان مثال این نوع برای افرادی استفاده می شود که دچار بیماری لثه بوده و یا در حفره دهان جراحی انجام داده اند و نمی توانند به طور موقت بهداشت دهان و دندان خود را به طور ایده آل رعایت کنند. مثال در این مورد:

دهانشویه کلر هگزیدین

دهانشویه کلر هگزیدین که ممکن است برای بسیاری از شما نام آن آشنا باشد. این دهانشویه ها ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ بوده و مانع تشکیل پلاک دندانی می شود. پلاک دندانی عامل شروع کننده پوسیدگی های دندانی است و

همچنین عامل ایجاد التهاب در لثه ها می باشد و در غلظت 0.12% و 0.2% وجود دارد. طول مدتی که از این دهانشویه استفاده می شود نباید بیش از ده روز باشد و همانطور که کمی قبل اشاره کردیم، بیشتر در بیمارانی استفاده می شود که جراحی لثه و جراحی دندان عقل انجام داده اند و به طور موقت برای برای یک هفته الی ده روز نمی توانند دهان خود را به خوبی شستشو دهند. علت اینکه این دهانشویه نیابد بیش از ده روز مورد استفاده قرار گیرد این است که مصرف بیش از اندازه آن موجب تغییر رنگ دندانی و ترمیم های دندانی نیز می شود.

دهانشویه هیدروژن پروکسید

این نوع از دهانشویه های ضدعفونی کننده در غلظت 1.5% موجود هستند.

بتادین

اگر در دوران کرونا به یک دندانپزشکی مراجعه کنید، به احتمال بالا نوع رقیق شده آن را به شما می دهند که قبل از شروع کار قرقره نمائید که هم اثر ضدباکتری و هم ضد قارچ و ویروس دارد.

دهان شویه فلوراید

این نوع شوینده دهان، حاوی سدیم فلوراید می باشد که سبب تقویت مینای دندان شده و در برابر پوسیدگی دندان از آن محافظت می کند. البته در استفاده از این نوع مایع شستشو دهنده دهان بهتر است به دو گزینه توجه شود، محلولی که حاوی 0.05 درصد سدیم فلوراید می باشد باید هر روز به طور منظم دهان را با آن شستشو داد، اما با محلولی که قوی تر است و دارای 0.2 درصد سدیم فلوراید هست به صورت یک بار شستشو در هفته انجام بگیرد، مطمئنا سبب کند شدن پوسیدگی در دندان خواهد شد.

دهان شوی ضدعفونی کننده

این نوع از دهان شویه نیز حاوی کلرهگزیدین گلوکنات است که ماده ای شیمیایی می باشد و از رشد باکتری ها در دهان به خصوص در سطح پشت زبان جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که استفاده از این نوع دهان شو بیشتر برای افرادی که دارای عفونت لثه و دهان هستند مناسب می باشد. البته موثر واقع شدن این نوع محلول به این دلیل است که از علت بوی بد دهان  و جرم یا پلاک بر روی دندان پیشگیری می کند.

 

دهان شویه های کاملا طبیعی و بدون الکل

در واقع این شوینده دهان و دندان بدون فلوراید بوده و مانند دهان شوهای سنتی عمل می کند، منظور از شوینده سنتی همان دهان شوی آب و نمک است که در بهبودی سریع دهان و دندان نقش مهمی داشت.

دهان‌ شویه‌های ضد جرم 

 این دهان‌ شویه‌ها حاوی موادی مانند زینک سیترات هستند و از تشکیل جرم، مواد سخت و چسبناک غذا و باکتری‌ها بر سطح دندان جلوگیری می‌کند.

دهان شویه‌های آرایشی

بهترین دهان شویه‌های آرایشی می‌توانند به طور موقت به کاهش یا کنترل بوی بد دهان (تنفس بدبو)، مواد زائد دهان، از بین بردن باکتری‌های دهان، و ایجاد حس تازگی کمک کنند و احساس لذت بخشی را به وجود بیاورند. برخی از بهترین دهان‌ شویه‌ها حاوی مواد سفیدکننده هستند که به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کنند. سفید کردن دندان ها می‌تواند باعث بهبود ظاهر و زیباتر شدن لبخند  شما شود اما نتایج مثبتی را در ارتباط با سلامت دهان ایجاد نخواهد کرد. دهان شویه‌های آرایشی به جای از بین بردن بوی بد دهان، آن را می‌پوشانند. این دهان‌ شویه‌ها حاوی مواد خوشبوکننده هستند که تاثیرگذاری آنها حدود سه ساعت است

 

کاربرد دهان شویه

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از رایج‌ترین مشکلات دهان و دندان در سرتاسر دنیا است. مواردی هم‌چون بیماری‌های مختلف، خشکی دهان، التهاب لثه‌ها و حتی مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، باعث ایجاد بوی بد دهان خواهد شد. مصرف انواع دخانیات نیز یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بوی بد دهان است.

دهانشویه با از بین‌بردن باکتری‌ها و یا اثرگذاری بر عوامل مولد بو در دهان، بوی بد را از بین خواهد برد. البته اگر بدون وجود عوامل مختلف هم‌چون دخانیات، زندگی ناسالم و یا عدم رعایت بهداشت فردی، هم‌چنان با بوی بد دهان مواجه هستید، باید از پزشک متخصص کمک بگیرید. در برخی موارد، بوی بد دهان نشان‌دهنده یک بیماری جدی در سیستم بدن شما خواهد بود

التهاب لثه 

التهاب لثه معمولا در اثر ایجاد پلاک‌ بر روی دندان ایجاد می‌شود. پلاک یا جرم، همان موادی هستند که در فواصل مسواک‌زدن، بر روی دندان ایجاد خواهند شد. پلاک‌ها حاوی میلیون‌ها باکتری هستند. برخی از انواع دهانشویه به‌صورت اختصاصی برای از بین بردن پلاک‌ها و نابودکردن این باکتری‌ها طراحی شده‌اند. به همین خاطر، استفاده از انواع مشخصی از دهانشویه، التهاب لثه را از بین خواهد برد. این موضوع، یکی از مهم ترین کاربرد دهانشویه است.

 

پوسیدگی دندان

یکی دیگر از کاربردهای دهانشویه مبارزه با پوسیدگی دندان است. دهانشویه‌های حاوی فلوراید، با تقویت مینای دندان و محافظت از دندان در مقابل آسیب‌های ناشی از اسیدهای مختلف، از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند. باکتری‌های موجود در پلاک دندان، مولد اسید هستند. این اسید، می‌تواند مینای دندان را تضعیف کرده و حتی آن را از بین ببرد.

این باکتری‌های مخرب، از مواد مختلفی هم‌چون شکر، نشاسته‌ها و سایر کربوهیدرات‌های به جا مانده از مواد خوراکی، تغذیه می‌کنند. پوسیدگی دندان به‌آهستگی آغاز شده و در صورت ادامه‌یافتن، به ایجاد سوراخ روی مینای دندان منتهی می‌شود. فلوراید موجود در دهانشویه‌ها باعث تقویت دندان شده و سایر ترکیبات موجود در این محصولات، باعث نابودی باکتری‌های مخرب خواهند شد.

 کاهش درد

دیگر کاربرد دهانشویه کاهش درد دندان است. در این نوع دهانشویه‌ها از انواع داروهای مسکن هم‌چون لیدوکایین استفاده می‌شود. این مواد موجود در محلول دهانشویه،

کم‌کم بر بخش‌های دردناک اثر گذاشته و باعث تسکین و کاهش درد خواهد شد. معمولا این نوع محصولات تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند.

سفید کننده

دهانشویه های سفید کننده یکی دیگر از انواع دهانشویه‌های موجود در بازار هستند. این محصولات با داشتن مواد فعالی هم‌چون هیدروژن پروکساید، جرم‌های روی دندان را از بین برده و باعث سفیدی دندان‌ها خواهند شد. هرچند باید بدانید که این کاربرد دهانشویه تنها به‌عنوان بخشی از بهداشت دهان و دندان باید مورد استفاده قرار بگیرد و جایگزین روش‌های تخصصی هم‌چون جرم‌گیری نیست.

 خشکی دهان

برخی از داروها، باعث خشکی شدید دهان خواهند شد. این موضوع، بسیار آزاردهنده بوده و به همین خاطر، روش‌های مختلفی برای حل این مشکل ایجاد شده است. دهانشویه‌های اختصاصی برای این مشکل، مواد غذایی به جا مانده در بین دندان‌ها را از بین برده و با داشتن ترکیبات روان‌کننده، حس رطوبت را در دهان ایجاد می‌کنند.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!