هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

عناب - هفت ویک86757

۱۴۰۱/۶/۴ سپیده ایمانپور

 

عناب   (نام علمی : Ziziphus jujuba) درختچه‌ ای می باشد متوسط و کوچک با برگ هایی سبز مایل به زرد  از تیرهٔ  سنجدیان  که ارتفاع آن تا ۱۰ متر خم ممکن است  برسد.

عناب بومی مناطق گرم سیر و خشک بوده و  برگ های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد. میوهٔ عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز و گرد بوده و پس از رسیدن به  رنگ های قرمز و زیتونی شکل درآمده و چروک می‌خورد. نام این گیاه به اشتباه عَنّاب گفته می شود، در صورتی که عَنّاب در عربی به معنای  انگور  فروش است.

عُنّاب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند  خراسان جنوبی قطب تولید عُنّاب کشورمان  می‌باشد.


با توجه به کشت گستردهٔ عُنّاب، رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن باید در کشور های اسیای جنوبی  مابین لبنان ،جنوب غرب افغانستان، شمال هندوستان و شبه جزیره کره جنوبی و جنوب و مرکز چین  بوده باشد.

 

ایران دارای رتبه دوم جهانی از نظر سطح زیر کشت و تولید عُنّاب است. سطح زیر کشت محصول عُنّاب در ایران حدود ۳۰۰۰ هکتار می‌باشد که از این سطح بیش از ۹۵٪ آن یعنی حدود ۲۸۵۰ هکتار آن در خراسان جنوبی واقع شده و ۴۲۰۰ تن محصول عُنّاب از آن تولید می‌گردد. قدیمی ترین و بیشترین درخت عُنّاب در ایران در روستای "شاهرخت" در شهر خراسان جنوبی  وجود دارد.بررسی سوابق تاریخی خراسان جنوبی نشان می‌دهد گذشتگان این مرز و بوم کاشت و مراقبت از درخت را یک ضرورت برای بقای خود دانسته و امروزه درختان کهنسال و پا به سن گذاشته ی  متعددی در این استان به یادگار مانده‌است که در میان آن‌ها درختان عناب با نزدیک به ۴۰۰ سال سن هم مشاهده می‌ شوند  به یاد داشته باشید میوه ی تولید شده در هر کشور دارای خواص و بو و رایحه مخصوص خود می باشد 

 

 

  • درخت عناب

تاریخچه درخت عناب به کشور چین برگشته و به عنوان یک درخت بومی چینی شناخته می‌شود. درخت عناب با اندازه‌ای متوسط می‌تواند تا 12 متر رشد کرده و برگ‌هایی صاف و سبز، و پوست قهوه‌ای روشن را شامل می‌شود. این درخت مخصوص آب و هوای گرم و مرطوب بوده و میوه‌های آن در ابتدا به رنگ سبز و پس از رسیدن به قهوه‌ای تیره یا قرمز در خواهند آمد.

عناب میوه‌ای شیرین مزه بوده که در اویل بهار برداشت می‌شود. این میوه به دلیل شباهت زیاد به خرما در برخی کشورها به عنوان خرما چینی، خرما کره‌ای، خرمای قرمز یا خرمای هندی شناخته می‌شود.

 

  • تاثیرات بر روی سلامتی انسان 

عناب خواص زیادی برای سلامتی دارد و در بسیاری از کشورها گزینه‌ای پر کاربرد در طب سنتی است. این میوه از جمله میوه‌های کم کالری بوده که درصدی بالا از فیبر، ویتامین‌ها، و مواد معدنی را شامل می‌شود. ارزش غذایی هر 100 گرم از نوع نرسیده عناب به شرح زیر است:

کالری: 79

  • انرژی: 80 کیلو کالری در هر 100 گرم
  • کربوهیدرات: 20.2 گرم
  • چربی: 0.2 گرم
  • پروتئین: 1.2 گرم
  • آب: 77.8 گرم
  • فیبر: 10 گرم
  • کلیسم: 21 میلی گرم
  • آهن: 0.48 میلی گرم
  • منیزیم: 10 میلی گرم
  • منگنز: 0.084 گرم
  • پتاسیم: 250 میلی گرم
  • سدیم: 3 میلی گرم
  • روی: 0.05 میلی گرم
  • مصرف های خوراکی

در بریتانیا عناب را به صورت خشک‌ شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای عصر میل می‌نمایند.

در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند.

در برخی مناطق از عناب برای تهیه سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند.

عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می‌شود، اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌نمایند، ولی جالب است بدانید که در بسیاری از نقاط دنیا میوه تازه آن به صورت سبز استفاده می‌شود که البته طعم بسیار خوبی هم دارد.

 

در شرق آسیا عناب‌های بسیار بزرگی به اندازه خرما و با رنگ‌های مختلف از جمله مشکی و قرمز به عمل می‌آید.

Card image cap
  • خواص عناب

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی 

عصاره آن موجب مهار اثر رادیکال‌های آزاد (به عنوان عامل افزایش التهاب) می‌گردد. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی چون ویتامین C، کاروتنوئیدها و فلاوونوئید است. همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

 

درماند بی خوابی و عملکرد مغز

عناب و دانه های آنها معمولاً در طب چینی برای درمان مشکلات شایع خواب مانند بی خوابی استفاده می شود. میوه عناب و دانه عناب حاوی ترکیباتی هستند که به عنوان فلاونوئیدها، ساپونین ها و پلی ساکاریدها شناخته می شوند. مطالعات نشان داده اند که عناب حاوی عنصر بالای ساپونین است که به وی، توانایی عمل به عنوان یک آرامبخش طبیعی را می دهد و اثر تسکین دهنده ای بر کل سیستم عصبی دارد.

 

همچنین یک مطالعه در خارج از چین نشان داد که ساپونین موجود در عناب ها، عملکرد آرامبخش و خواب آور موثری را نشان می دهد که می تواند برای کمک به خواب استفاده شود. یک فنجان چای عناب قبل از خواب ممکن است فقط بلیطی برای یک خواب آرام باشد و به درمان بی خوابی بدون دارو کمک کند.

 

از عناب در پزشکی جایگزین برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده گسترده ای می شود. تحقیقات جدید نشان می دهد آنتی اکسیدان های منحصر به فرد آنها ممکن است مسئول این اثرات باشند.

 

همچنین، این میوه اغلب توسط پزشکان داروی جایگزین برای کاهش اضطراب تجویز می شود.

 

علاوه بر این، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که ممکن است حافظه را بهبود بخشد و به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب ناشی از ترکیبات تخریب کننده اعصاب کمک کند.

تحقیقات در موش ها حتی نشان می دهد که عصاره های دانه عناب ممکن است به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک کند.

 

 

 

عناب و قند خون

ترکیبات اتری موجود در آن عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. همچنین مقادیر پارامترهای بیوشیمیایی مانند قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری‌گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می‌کند.  

 

ویتامین‌های موجود در عناب

عناب منبعی غنی از ویتامین، پروتئین و کربوهیدارت است. این میوه را می‌توان منبع خوبی از ویتامین C و A دانست. علاوه بر این ویتامین، مقادیر زیادی آهن، فسفر، کلسیم، کاروتن و نیاسین هم در عناب وجود دارد. عناب دارای مقدار زیادی فیبر است که برای رژیم‌های غذایی هم می‌تواند موثر باشد. از دیگر خواص عناب باید به تاثیر در کاهش قند خون و چربی اشاره کرد که به دلیل وجود پکتین در این میوه است.

 سرماخوردگی

در طب سنتی ایران نیز مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. چای عناب در شرق آسیا یک نوشیدنی بسیار گوارا محسوب می‌شود که به جلوگیری از سرماخوردگی نیز کمک می‌کند. اگر دچار سرماخوردگی شده‌اید و از خشکی سینه و سرفه رنج می‌برید، عناب داروی گیاهی مناسب و کارآمدی است. عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C است. عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است.

 

جوشانده عناب گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. به علاوه آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند. برای تهیه جوشانده عناب 50 گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود.

 

دستگاه گوارش

عناب یک داروی موثر در کنترل اسهال است. از طرف دیگر به دلیل وجود مقادیر زیادی فیبر در عناب، این میوه به فرآیند هضم غذا و کاهش بوی معده کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل مانع نفخ، در معده و یبوست خواهد شد. طب سنتی عناب را در درمان یبوست مزمن مفید می‌داند. از آن‌جایی که با مصرف عناب سطح آنزیم‌های کبد کم شده و چربی کبد کاهش پیدا می‌کند، درمان کبد چرب را نیز می‌شود از خواص عناب دانست.  عناب همچنین ترشح صفرا را تنظیم می‌کند و به همین دلیل برای عملکرد کیسه‌ی صفرا نیز مفید است.

 

ایمنی بدن

 

آنتی اکسیدان را شاید بتوان مهم ترین عامل در مبارزه با بیماری های در نظر گرفت؛ زیرا با از بین بردن رادیکال های آزاد، نه تنها موجب تقویت سیستم ایمنی می شود، بلکه به پیشگیری از سرطان نیز کمک شایانی می کند. از دیگر خواص و خواص عناب، در این زمینه، می توان این موارد را نیز برشمرد:

  • ویتامین ث موجود در آن، گلبول های سفید خون را افزایش می دهد.
  • این میوه ضد حساسیت و ضد التهاب هم هست.
  • سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده
  • برای کاهش نشانه های سرماخوردگی و حساسیت فصلی نیز میوه ای مفید فایده می باشد.
  •  و از پرکاری آن می کاهد.

 

جوش و اکنه

عناب سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که برای سلامت پوست صورت ضروری هستند. آنتی اکسیدان های موجود در عناب می توانند به راحتی التهابات پوستی مانند جوش و آکنه را درمان کنند. برای این منظور باید از آب یا عصاره عناب به صورت ماسک روی پوست استفاده کنید.

 

جوانسازی پوست

جالب است بدانید که عناب به عنوان یک داروی طبیعی ضد پیری شناخته می شود. آنتی اکسیدان های موجود در عناب به کنترل رادیکال های آزاد کمک می کنند و به همین جهت روند پیری پوست را به تاخیر می اندازند. علاوه بر این موارد مصرف عناب باعث می شود پوستی سفت تر و شاداب تر داشته باشید.

 

کاهش وزن

یکی از دلایلی که باعث شده است عناب در رژیم غذایی افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند وجود دارد این است که عناب دارای کالری بسیار پایینی است. علاوه بر این فیبر و پروتئین های موجود در عناب باعث می شود که شما احساس سیری بیشتری داشته باشید و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند.

 

تقویت استخوان ها

با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن که آنها را با مصرف عناب دریافت می‌کنید سلامت و استحکام استخوان های تان را تضمین می‌کنید. وقتی پا به سن می‌گذارید مشکلاتی نظیر تحلیل و  پوکی استخوان  گریبان‌گیر شما می‌شود بنابراین اضافه کردن عناب به رژیم غذایی‌تان می‌تواند این روند را کُند کند.

 

 

برای دیدن خواص دیگر عناب کلیک کنید 

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!