هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

علت و رفع بوی خون قاعدگی -هفت ویک76532

۱۴۰۱/۵/۹ سپیده ایمانپور

 

خون پریود بدون بو نیست و بو دادن آن امری طبیعی است. بوی خون پریود در حالت طبیعی باید شبیه به بوی آهن باشد چون خون دارای میزان بالایی آهن است. اما ممکن است در زمان پریود متوجه بویی شیبه ماهی، یا بوی گندیدگی شوید. در این حالت باید چه کار کنیم؟

خون پریود از اجزای متفاوتی تشکیل می شود. این اجزا شامل خون، بافت داخلی دیواره رحم و تخمک بارور نشده است. از طرفی خون و بافت وقتی وارد واژن می شود با ترشحات واژن نیز مخلوط می شود. کاملا طبیعی است که این ترکیبات در مجاورت هم بو بدهند. اما باید بدانیم کدام بو طبیعی است و نیازی به درمان ندارد و کدام بو نشان از وجود مشکلی در دستگاه تناسلی ماست و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

در حالت عادی پریود شما باید فقط بوی خون بدهد. بوی خون بویی شبیه به بوی فلز آهن است. و این بو طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. معمولا این بو به حدی شدید نیست که برای اطرافیان قابل استشمام باشد.

اگر بهداشت دوران قاعدگی به درستی رعایت شود از انتشار بوی بد جلوگیری خواهد کرد و قاعدگی راحت تری خواهید داشت.

اما اگر بوی بسیار قوی ای از خون شما به مشام میرسد ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. در این حالت احتمال بروز عفونت وجود دارد. معمولا در این شرایط بوی بد قاعدگی با نشانه های دیگر مانند ترشحات غیر طبیعی واژن و درد در ناحیه لگن همراه است.

بوی تند خون قاعدگی

بوی بد خون می تواند به علت ماندن خون، بافت و باکتری برای مدت طولانی در رحم باشد. البته وجود باکتری در واژن امری طبیعی است و در حالت عادی همیشه باکتری های مفیدی در رحم وجود دارند. اما اگر میزان باکتری ها و نوع آنها تغییر کند ممکن است منجر به ایجاد بوی بد در دوران قاعدگی شود.

اما حتی در این حالت نیز نباید شدت بو به حدی باشد که برای دیگران قابل استشمام باشد. در این شرایط می توانید پد بهداشتی یا تامپون خود را در فواصل کوتاه تری تعویض کنید. اگر از تامپون استفاده می کنید ممکن است بوی بد به علت ماندن طولانی مدت آن در واژن شما بوجود آمده باشد. ممکن است در روزهای انتهایی خونریزی خود فراموش کرده باشید تامپون را از واژن خارج کنید.

 

 

واژن برای این که باکتری های سالم در آن ساکن شوند نیاز به PH پایین دارد. دو دوره پریود به دلیل خونریزی و بالا بودن PH خون ممکن است تعادل واژن به هم خورده ودر نتیجه باکتری های بد تعدادشان زیاد شود و در نتیجه باعث ایجاد بوی بد در واژن شوند.

علل انواع بوهای واژن

 

  • واژینوز باکتریایی (رشد بیش از حد باکتری هایی که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند)، شایع ترین نوع عفونت واژن است که باعث بوی نامطبوع آن می شود.
  • تریکومونیاز (عفونت منتقله از راه تماس جنسی) نیز باعث بوی واژن می شود.
  • عفونت های کلامیدیا و سوزاک معمولا باعث بوی واژن نمی شوند. عفونت قارچی واژن نیز بو ندارند.
  • به طور کلی اگر بوی واژن با سایر علائم آن مانند سوزش و خارش همراه نباشد، غیرطبیعی نیست.
  • به منظور کسب آگاهی بیشتر ما در این متن به شما بوهای واژینال را معرفی می کنیم بو هایی که معمولا با درد تورم ترشح و خارش هنگام ادرار همراه است

بوی مشکوک واژن

اگر متوجه بوی مشکوکی از واژینال شدید ممکن است بر اثر عدم تعادل باکتری های واژن باشد بوی مشکوک معمولابا ترشحات سفید و خاکستری همراه است.

 

علت بوی فلز از واژن

این بو در دوره عادت ماهانه یا بعد از انزال معمول است این بو موقتی و با مراجعه به پزشک قابل درمان است.

 

بوی بد واژن همراه با برفک

این عفونت فقط به بوختم نمی شود و معمولاً با نشانه های دیگری مثل سفتی ترشحات سفید خارش همراه است.

 

چگونه بوی خون را از بین ببریم؟

 به جای استفاده از عطر برای پوشاندن بوی بد واژن بعد از پریود مصرف خوراکی های سرشار از پروبیوتیک را در زمان پریودی و بعد از آن در اولویت قرار دهید و هر بار بعد از ادرار کردن خودتان را با ترکیب آب و مقداری سرکه بشویید.

دلایل

 

عدم تعویض نوار بهداشتی 

گاها یکی از دلایل ساده که منجر به ایجاد بوی بد خون قاعدگی می شود ، عدم تعویض به موقع نوار بهداشتی است. در صورتی که نوار بهداشتی خود را به موقع تعویض نکنید بوی تند و شدیدی را از ناحیه واژن خود احساس خواهید کرد.

علاوه بر این در صورتی که از تامپون استفاده می کنید ، لازم است ان را سریع تر تعویض کنید. برای خارج کردن تامپون می توانید از دسته ان استفاده کنید اما اگر احساس می کنید کمی سخت شده است ، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تامپون را از واژن شما خارج کند.

 

بیماری های عفونی و قارچی 

اگر بوی بد را به طوری شدید احساس می کنید که ازار دهند باشد می توان به قطع گفت شما دچار بیماری های عفونی ، قارچی و باکتریایی ناحیه واژن شده اید. برای درمان و مطمئن شدن از این احتمال به پزشک مراجعه کنید.

 

بیماری های منتقل شونده

برخی از بیماری هایی که از طریق تماس جنسی منتقل می شوند نیز در ایجاد بوی بد خون قاعدگی نقش به سزایی دارند. علاوه بر این در روابط جنسی ، ورود مایع منی به داخل واژن به دلیل اینکه باعث تغییر ph واژن می شود ، بوی بدی به هنگام قاعدگی ایجاد می کند.

 

سرطان ناحیه تناسلی 

سرطان ناحیه تناسلی نیز می تواند منجر به ایجاد بوی بد در دوران قاعدگی شود. با این وجود به قطع نمی توان با هر بوی بدی اظهار نظر کرد و حتما باید پزشک تشخیص دهد.

 

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم ، خانم هایی که انتی بیوتیک مصرف می کنند یا دچار دیابت (قند خون) می باشند ، بوی بد خون قاعدگی را احساس خواهند کرد. همچنین عدم رعایت بهداشت فردی نیز می تواند به بوی بد خون پریودی منجر شود.

 

رفع بوی بد 

 

بهترین کاری که می توانید برای رفع بوی بد واژن یا کاهش آن انجام دهید ، حمام روزانه و شستن ناحیه تناسلی است. اگر به یاد داشته باشید کمی قبل تر اشاره کردیم یکی از دلایل بوی بدن واژن بعد از قاعدگی عدم رعایت بهداشت فردی است. بنابراین این مورد تا در هر صورت رعایت کنید.

 

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای شست و شوی واژن کافیست از آب ولرم استفاده کنید و به هیچ وجه از صابون یا اسپری و این گونه محلول ها استفاده نکنید. این محصولات برای واژن حساسیت زا هستند و می توانند التهاب ، سوزش و خارش را به همراه داشته باشند.

 

علاوه بر این به هیچ وجه از دوش واژن استفاده نکنید. بسیاری از خانم ها معتقدند برای از بین برند بوی بدن واژن بعد از قاعدگی استفاده از دوش واژن ضروری است! درحالی که اینگونه نیست و دوش واژن عوارض جبران ناپذیری می تواند در پی داشته باشد. یکی از این عوارض بر هم خوردن توازن باکتری های واژن است که به خودی خود علاوه بر عفونت ها و بیماری های باکتریایی ، بوی بد واژن را تشدید می کند.

 

 

 

 

 

 

برای دیدن بقیه روش ای حل این مشکل با ما همراه باشید 

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!