هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

50 خواص گیاه گزنه -هفت ویک

۱۴۰۱/۶/۲۳ سپیده ایمانپور

گیاه گزنه یک گیاه علفی است که نام علمی آن اورتیکا دیوئیکا است‌. برگ گزنه و ریشه گزنه خواص دارویی فراوانی دارد. 

گزنه گیاهی علفی است که در تابستان به طول 1 تا 2 متر از زمین می رسد و در زمستان می میرد. گیاه گزنه Urtica dioica که غالباً به گزنه سوزاننده معروف است (اگرچه همه گیاهان از این گونه نیش نمی زنند) یا برگ گزنه ، یا فقط یک گزنه یا گزنده ، یک گیاه گلدار چند ساله علفی از خانواده Urticaceae است. در انواع مختلف آن در نواخی برگ ها و ساقه ها دارای تیغ هایی پُرز مانند و متراکم است در صورت تماس با پوست، شخص احساس سوزش می کند و حتی در موارد زیادی ناحیه ای که با گزنه اصابت می کند دچار قرمز شدگی و التهاب همراه با سوزش نیز می گردد.برگ گزنه به عنوان چای دم می‌شود که غنی از مواد مغذی است و خواص درمانی فراوانی دارد. همچنین برای استفاده موضعی از این گیاه می‌توان از روغن گزنه استفاده کرد.

در اصل بومی اروپا ، در مناطق معتدل آسیا و غرب آفریقای شمالی است. اکنون در سراسر جهان از جمله نیوزیلند و آمریکای شمالی یافت می شود. گزنه به ویژه در محیط های مرطوبتر یافت می شود. این گونه به شش زیرگونه تقسیم می شود ، شش گونه از آنها دارای پرزهای گزنده به نام تریکوم بر روی برگ ها و ساقه ها هستند، که مانند سوزن های زیر بر روی پوست عمل می کنند. هیستامین و سایر مواد شیمیایی را تزریق می کنند که در اثر تماس احساس سوزش بر پوست می کنیم و اگر به پوست برخورد کند باعث به وجود آمدن کهیر و درماتیت و حساسیت پوستی می شود.

در بعضی فرهنگ‌ها، از گزنه در پخت سوپ یا تهیه‌ی پنیر استفاده می‌کنند تا وعده‌های غذایی سالم‌تری داشته باشند. برگ گزنه معمولا به‌عنوان چای دم می‌شود که بسیاری از مواد مفید ضروری را در خود جای داده است. از عصاره‌ی روغن این گیاه می‌توان برای درمان‌های موضعی استفاده کرد. اما از آنجا که روغن گزنه بسیار قوی است، آن را با روغن‌های حاملی (carrier oils) مانند روغن بادام شیرین شیرین، روغن زیتون و یا نارگیل و امثال آن ترکیب کنید تا رقیق شود.

  • طبع گزنه

طبع گزنه گرم و خشک است.

  • طرز استفاده از گزنه

دم کرده

در یک لیتر آب جوش، 40 گرم برگ گزنه ریخته و می گذاریم 10 دقیقه دم بکشد. سپس بعد از هر غذا یک فنجان از آن مصرف می کنیم

 

جوشانده گزنه

30 گرم گزنه را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 10 دقیقه آن را می جوشانیم و بین غذاها یک فنجان در روز مصرف می کنیم این جوشانده دارای عطر و بوی خاصی می باشد 

تنطور گزنه

یک قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الکل 50 درجه طبی مخلوط می کنیم و درون یک شیشه در بسته می ریزیم و به مدت 15 روز هر روز آن را تکان دهید و بعد از گذشت این روزها آن را صاف کرده و درون شیشه دربسته نگاه می داریم. این ترکیب را هر روز به مقدار 15-10 قطره سه بار در روز مصرف نمایید

 

  • ترکیبات شیمیایی

برگها و ریشه گیاه گزنه انواع مختلفی از مواد مغذی را فراهم می کند، از جمله: ویتامین ها: ویتامین های A ، C و K و همچنین چندین ویتامین B مواد معدنی: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم چربی ها: لینولئیک اسید، لینولنیک اسید، پالمیتیک اسید، استئاریک اسید و اولئیک اسید اسیدهای آمینه: همه اسیدهای آمینه ضروری پلی فنول ها: کامفرول، کوئرستین، کافئیک اسید، کومارین ها و سایر فلاونوئیدها رنگدانه ها: بتاکاروتن، لوتئین، لوتوکسانتین و سایر کاروتنوئیدها گزنه سرشار از مواد شیمیایی گیاهی به نام پلی فنول است. بررسی تحقیقات روی پلی فنول ها نشان می دهد که این ترکیبات قدرتمند ممکن است در پیشگیری و مدیریت بیماری های مزمن مرتبط با التهاب مانند دیابت، چاقی، سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از این مواد مغذی در بدن شما به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. مطالعات نشان می دهد که عصاره گزنه می تواند سطح آنتی اکسیدان خون را افزایش دهد . 

Card image cap
  • خواص گزنه

پوکی استخوان

گزنه  این گیاه دارویی سرشار از سیلیس و عنصر بور می‌باشد که برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر است. پوکی استخوان در نتیجه‌ی از بین رفتن املاح معدنی از بدن بروز می‌کند که معمولاً از پنجاه سال به بعد افراد را مبتلا می‌کند.

 

سم زدایی

 

دم کرده گزنه به دفع  سموم بدن به‌خصوص اوره و بهبود دستگاه لنفاوی کمک می کند

 

دستگاه ادراری

گزنه به دفع باکتری های مضر از دستگاه ادرار کمک می کند. این خاصیت برای افرادی که دارای بیماری ادرار هستند ، مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات مفید است.

طبق یک مطالعه در سال 2013 ، مردان مبتلا به BPH که عصاره گزنه مصرف می کردند علائم بالینی کمتری نسبت به افرادی که مصرف نکردند داشتند.

 

 دیابت

در گزنه حلقه‌ای پیچیده وجود دارد که موجب کاهش قند خون می‌شود. از گیاه گزنه در دارو‌های قند خون استفاده می‌کنند. با نوشیدن سه فنجان از دمنوش گزنه می‌توانید قندخون را کنترل کنید.

 

 تسکین آرتریت

برگ گزنه برای کاهش درد و التهاب مفاصل مفید است. در یک مطالعه 27 نفر که درد آرتروز در انگشتان خود داشتند با استفاده روزانه از برگ گزنه به مدت یک هفته در ناحیه آسیب دیده تسکین یافتند.

 

پروستات

گزنه برای آقایانی که پروستاتشان بزرگ شده مفید است. به عقیده‌ی محققان ریشه‌ی این گیاه دارویی  حاوی «لکتین»، «تانین»، «گلیکان» و «لیگنان» هایی می‌باشد که مانند هورمون‌های زنانه عمل می‌کند و تأثیر مثبتی روی غده‌ی پروستات می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ریشه‌ی گزنه برای درمان مشکلات پروستات (غیر سرطانی و خوش‌خیم) مفید است.

 کمر درد، آرتروز 

گزنه در طول تاریخ برای معالجه درد عضلات به ویژه درد آرتروز استفاده می شده است. چای یا دمنوش گزنه همچنین التهاب و درد با آرتروز را کاهش می دهد

 

ضد التهاب

گزنه به دلیل داشتن ویژگی های محرک باعث درمان التهابات می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که گزنه برای درمان آرتریت روماتوئید و درد مزمن عضلانی بسیار موثر می باشد. همچنین این گیاه برای درمان نقرس موثر است.

 

سرطان

به طور خاص ، پلی فنول های موجود در عصاره گزنه، برای درمان سرطان پستان و سرطان پروستات مفید هستند. گیاهانی مانند گزنه همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که بدن را از پیری و آسیب های سلولی محافظت می کنند.

 

رحم

دم کرده گزنه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمان کیست تخمدان است. این گیاه دارویی موجب تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی شده و جریان خون را به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. گرنه رحم را ضدعفونی می‌کند. گیاه گزنه با حذف سموم رحم مشکلاتی مانند ناباروری را به حداقل می‌رساند.

 

تنفسی

گزنه از دیرباز در طب عامیانه به دلیل نقشش در مقابله با آلرژی های فصلی و سایر بیماری های خفیف تنفسی مورد توجه بوده است.

مطالعه ای بر روی 98 شرکت کننده آزمایشی که از برگ خشک شده گزنه برای آلرژی خود استفاده کردند مزایای قابل توجهی در استفاده از گزنه را نشان داد.

 

پوست چرب

گزنه حاوی ویتامین C است و رادیکال های آزاد پوست را از بین می برد و خواص قلیایی آن چربی پوست را تنظیم می کند می توانید برگ گزنه را بجوشانید و آن را بکوبید و روی پوست ماسک کنید تا چربی پوست را تنظیم کنید.

 

درمان جوش

 

گزنه خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد که در درمان اکنه مؤثر است و ویتامین A و C موجود در آن، در از بین بردن لک های ناشی از جوش مؤثر است.

 

اسهال

دانه‌ها و برگ‌های گزنه یک درمان فوق‌العاده برای اسهال می‌باشند. دانه‌های این گیاه دارویی سرشار از پروتئین، موسیلاژ و روغن‌های چرب هستند.

 

خستگی

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید.

 

مقدار مصرف روزانه گزنه

اندازه دقیق برگ گزنه به نحوه تهیه و استفاده شما از آن بستگی دارد. یک وعده معمولی برای دمنوش گزنه حاوی حدود یک قاشق چای خوری برگ خشک شده گزنه است

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!