هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

30 خواص دارچین -هفت و یک64718

۱۴۰۱/۶/۲ سپیده ایمانپور

 

 

 

دارچین نوعی ادویه‌‌ی مقوی است  و یکی از ادویه های محبوب در جهان است و به دلیل طعم دلپذیر و بوی گرمی که دارد قرن هاست در پخت و پز استفاده می شود  که به‌خاطر تأثیراتش در سلامت بدن از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشته است. امروزه نیز با کشف خواص درمانی گسترده‌ی آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. بر اساس تحقیقات بین ۲۶ دارویی که منشأ گیاهی دارند، دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن داراست. بو، مزه و رنگ بی‌نظیر دارچین، به‌خاطر بخش روغنی درختی‌ است که دارچین از آن گرفته می‌شود.

نام علمی دارچین “cinnamomum zeylanicum ” است و سرشار از اسانس كه بر اثر حرارت اسانس و رایحه آن كاهش پیدا می‌كند. این اسانس در صورت تازه بودن به رنگ زرد روشن است ولی به مرور زمان و به علت اكسیده شدن به رنگ‌های زرد طلایی و سپس قهوه‌ای مایل به قرمز درمی‌آید.

خواص دارویی دارچین حاصل از پوست درخت دارچین است. پوست درخت دارچین حاوی موادی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثرند.

 

گیاه دارچین

دارچین را از پوست داخلی درختی به همین نام می‌گیرند. تاریخچه‌ی استفاده از دارچین به دوران مصر باستان برمی‌گردد. این ادویه در آن زمان ماده‌ای بسیار ارزشمند و نایاب بوده است که آن را به پادشاهان هدیه می‌داده‌اند. اما امروز دارچین گیاه ارزان‌قیمتی است که در هر جایی پیدا و در بسیاری از غذاها، شیرینی‌ها و داروها استفاده می‌شود.

انواع دارچین 

دارچین انواع مختلفی دارد که تمام آن‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی اصلی تقسیم کرد :

  • دارچین سیلان یا دارچین هندی که به نام دارچین اصل (واقعی) هم از آن یاد می‌شود. این نوع دارچین از پوست داخلی درخت «سیناموم وروم» (Cinnamomum verum) به دست می‌آید که بومی سریلانکا و جنوب هند است. دارچین سیلان رنگ قهوه‌ای مایل به زرد و بافت نرم و نازکی دارد که شبیه کاغذ است.
  • دارچین کاسیا یا چینی که نوع رایج‌تر دارچین است. این نوع دارچین از پوست داخلی درخت «سیناموم کاسیا» (Cinnamomum cassia) به دست می‌آید که بومی جنوب چین است. دارچین کاسیا رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز تیره دارد و بافت آن ضخیم‌تر و زبرتر است.

 درخچه دارچین

درختچه دارچین درختی است کوچک و به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌ شود. گل های این ادویه در فاصله ماه‌ های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌ شوند. برگ این درخت سبز سیر و دارای گل هایی به رنگ سفید است. دارچین بومی سری‌لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن به عنوان ادویه بکار می‌رود. در قرون وسطی از این ماده غذایی برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می‌ شد پ. تحقیقات جدید نیز بر خواص و فواید پزشکی دارچین تأکید دارند.

 

  • ارزش غذایی دارچین

یک قاشق سوپ‌‌خوری دارچین شامل: ۱۹ گرم کالری، ۴ گرم فیبر، ۶۸ درصد منگنز، ۸ درصد کلسیم، ۴ درصد آهن و ۳ درصد ویتامین کا و فاقد قند، چربی و پروتئین است. مصرف دارچین حتی به مقدار کم فواید بسیاری دارد و فقط خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن دلیل قانع‌کننده‌ای است تا در برنامه‌ی غذایی خود از آن استفاده کنید.

 

  • خواص دارچین

 

انتی اکسیدان

آنتی‌اکسیدان از بدن ما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مثل پلی‌فنل است.

در تحقیقی که روی ۲۶ ادویه انجام شد، دارچین با داشتن بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان در صدر جدول قرار گرفت و حتی از سوپرفودهای دیگری مثل سیر و پونه‌ی کوهی (ارگانو) هم جلو زد.در واقع دارچین به حدی قوی است که حتی از آن می‌توان به عنوان یک نگهدارنده‌ی طبیعی غذا استفاده کرد.

 

 کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید:

دارچین می تواند به طور غیرمستقیم قند و چربی بدن را کنترل کند و یا حتی کاهش دهد. مصرف دارچین، با کاهش سطح کلسترول بد، (LDL) و تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL)، همراه است.

 

خواص ضدالتهابی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی خطر ابتلا به سرطان و حمله قلبی را کاهش می‌دهند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. محققان دریافته‌اند بیش از ۷ نوع فلاونید که تنها در دارچین وجود دارد، در درمان التهاب‌های بدن بسیار مؤثر است.

به همین خاطر است که دارچین در تسکین انواع درد نقش مهمی دارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که دارچین می‌تواند به احیای بافت زخمی‌شده، کاهش درد قاعدگی و کنترل حساسیت فصلی  کمک کند.

 بیماری های قلبی

دارچین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان مرتبط است.

در افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، نشان داده شده است که 1 گرم یا حدود نیم قاشق چای خوری دارچین در روز اثرات مفیدی بر روی مارکرهای خون دارد.

 

آرامش بدن 


دارچین به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون نیز مفید است و مانند گرد و تنتور به صورت دارو به كار می‌رود.
دارچین والیوم گیاهی است زیرا در آن ماده‌ای به نام “cinnamodehyde ” كه موجب آرامش بدن می‌شود، وجود دارد همچنین برای كاهش تب مفید است. مصرف دارچین برای قوی كردن بدن بسیار مفید است.

لاغری

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف دارچین سبب جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش سرعت تخلیه معده می‌شود. هرچه مواد غذایی، زمان بیشتری در معده باقی بمانند حس گرسنگی دیرتر به سراغتان می‌آید، که این موضوع سبب می‌شود تا کالری کمتری مصرف کنید.

می‌توانید دارچین را برای محدود کردن مصرف شکر و بهبود طعم به خوراکی‌هایی همچون نان، کیک و بیسکوئیت اضافه کنید. میزان کمی از دارچین را به جوی دو سر یا اسموتی صبحانه خود اضافه کنید یا آن را در تهیه‌ی سیب‌زمینی یا سوپ کدوی نهارتان به کار ببرید. از آنجا که مصرف بیش از حد دارچین می‌تواند دارای عوارض باشد، قبل از مصرف مقادیر زیاد این ادویه، حتماً با پزشک مشورت کنید.

الزایمر

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که عصاره دارچین می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و تاثیرگذار باشد. دو ترکیب موجود در آن، بنام اپیکاتچین و سینامالدهاید، ممکن است به مبارزه با از دست دادن حافظه کمک کند و همچنین از رشد رشته ای در سلول های مغزی که عامل آلزایمر هستند، جلوگیری می کند.

ییماری آلزایمر (Alzheimer’s disease)‏ یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌ رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌ است. اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌ کند.آلزایمر یک بیماری پیش رونده عصبی است که به مرور زمان منجر به تخریب غیر قابل برگشت نورون ها و توانایی های فکری می شود.

این ماده غذایی علاوه بر پیشگیری از بیماری آلزایمر، در درمان بیماری دیابت نیز موثر است. محققین پیش از این عنوان کرده بودند که دارچین، رمز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه می دارد و بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و به عنوان تب بر استفاده می شود. این ماده غذایی خاصیت عجیب دیگری دارد که آن هم قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. اگر حس می کنید ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید. حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.

 

جلوگیری از عفونت

یکی از مزایای این ماده غذایی، توانایی بی نظیر آن در جلوگیری از عفونت مخمر ماوم در برابر دارو است. به دلیل خواص ضدباکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده اش، در درمان عفونت های داخلی و خارجی مفید است و از ایجاد میکروب ها در مثانه نیز به خوبی جلوگیری می کند.

 

بهبود گردش خون 

این ادویه به بهبود گردش خون کمک می کند، و همان طور که می دانید، با افزایش گردش خون، اثرات درد نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین گردش خون خوب، باعث گسترش اکسیژن به سلول های بدن می شود و فعالیت های متابولیک را بالا می برد. شما با استفاده از دارچین می توانید خطر ابتلا به حملات قلبی را به میزان زیادی کاهش دهید

حساسیت به هورمون انسولین

انسولین یکی از مهم‌ترین هورمون‌های بدن است که متابولیسم و مصرف انرژی بدن را تنظیم می‌کند. انسولین همچنین برای انتقال قند خون به سلول‌ها بسیار ضروری است.

اما مشکل اینجاست که بدن خیلی از افراد نسبت به این هورمون مقاومت نشان می‌دهد. به این شرایط مقاومت به انسولین گفته می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ شود.

خبر خوب این است که دارچین می‌تواند مقاومت به انسولین را به شکل قابل توجهی کاهش دهد تا این هورمون بتواند نقش مهم خود را در بدن ایفا کند.

سرطان

تحقیقات نشان داده است که دارچین می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد. وقتی که دارچین را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید، می تواند از سرطان جلوگیری کند و رشد سلول های لنفوم و لوسمی را نیز کاهش دهد.

 

دیابت

جالب است بدانید که دارچین به‌عنوان یک ماده‌ی غذایی ضددیابت شناخته شده است. زیرا از طرفی قند خون را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر میزان حساسیت هورمون انسولین (تنظیم‌کننده‌ی قند خون) را افزایش می‌دهد.

دیابت زمانی رخ می‌دهد که انسولین کارایی خود را از دست بدهد و نتواند میزان قند خون را کنترل کند یا فرد نتواند مقدار قند موردنیاز بدنش را مدیریت کند. از دست رفتن کارایی انسولین ممکن است به علت اضافه وزن یا کاهش سوخت و ساز بدن باشد.

اما دارچین چگونه با دیابت مقابله می‌کند؟ در خون آنزیم‌هایی به‌نام آلانین وجود دارد که باعث می‌شود گلوکز (قند) جذب خون شود. هنگامی که دارچین وارد بدن می شود این آنزیم‌ها را غیر فعال می‌کند و باعث می‌شود قند واردشده بدون اینکه جذب خون شود، دفع شود.

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با مصرف دارچین می‌توانند پس از مدتی اثرات مثبت آن را در کاهش قند خون مشاهده کنند.

 

جلوگیری و درمان قارچ

مطالعات نشان داده است که خواص بسیار پرقدرت دارچین در مقابله با قارچ‌ها در درمان یا پیشگیری از رشد قارچ در دستگاه گوارش بسیار مفید است. دارچین در کاهش مقدار قارچ الیبکانس که نوعی مخمر است و باعث بروز قارچ در سیستم گوارش می‌شود، بسیار مفید است. قند خون بالا خطر ابتلا به قارچ سیستم گوارش را افزایش می‌دهد و همان‌طور که گفتیم دارچین قند خون را کنترل می‌کند.

 

عضلات رحم 


هر 100 گرم دارچین 9،5 گرم آب، 0،9 گرم پروتئین، 3،2 گرم چربی، 25 میكروگرم ویتامین A، یك هزار و 230 میلی‌گرم كلیسم، 38 میلی‌گرم آهن و 2 میلی‌گرم «روی» دارد.
در دارچین آنتی‌اكسیدانی به نام سلنیوم وجود دارد كه ضد رادیكال‌های مضر در بدن است و كمبود آن در بدن سبب ضعف ایمنی می‌شود.
دارچین برای افرادی كه فقر آهن و پوكی استخوان دارند، مفید است همچنین سبب تقویت سیستم گوارش می‌شود. این گیاه همچنین ضد گرفتگی عضلات، ضد عفونی كننده و تقویت‌كننده عضلات رحم است.

 

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!