هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

چرا مسواک بزنیم ؟ از چه مسواکی استفاده کنیم ؟

۱۳۹۸/۹/۱۱ زهرا یزدانی

مسواک کردن دندان ها از ارکان مهم در بهداشت دهان و دندان به شمار مي آيد. اهميت اين موضوع وقتي آشکار مي شود که محققان مي گويند: عدم رعايت بهداشت دهان و دندان موجب بروز بيماري هاي قلبي، جنسي، ديابت و ... مي شود

چه مسواكی بخریم؟
امروزه انواع مختلف و متنوعی از مسواك‌ها در بازار وجود دارند. كارخانه‌های سازنده مسواك علاوه بر انواع معمول مسواك، حتی دست به ساخت مسواك‌های اندكی عجیب و غریب زده‌اند. مثلا گونه‌ای از مسواك به بازار عرضه شد كه دو سر داشت كه با زاویه‌ای نسبت به هم قرار گرفته بوده‌اند و موهای این سرها در دو طرف دندان‌ها قرار می‌گرفت و دندان‌ها را از هر دو طرف تمیز می‌كرد!

از بین انواع گوناگون مسواكی كه به بازار عرضه شده است و روزانه تنوع تعداد آن در حال افزایش است. هیچ‌كدام برتری فوق‌العاده‌ای نسبت به دیگری ندارد. آنچه برتری را مشخص می‌كند، نحوه صحیح مسواك زدن و روش درست تمیز كردن دندان‌هاست نه نوع مسواك، آنچه در مورد مسواك مهم است این است كه شخص در هنگام استفاده از مسواك احساس راحتی كند. دندان‌پزشكان مسواك‌هایی را مناسب می‌دانند كه سر كوچكی داشته باشد و موهای آن (برسیل‌ها) نرم باشد، از جنس نایلون ساخته شده باشد و نوك موها گرد باشد (تیز و زبر نباشد) .
مسواک های نرم و زبر از لحاظ تمیز کردن دندان ها تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آنها در آسیب رساندن به لثه می باشد که مسواک های زبر آسیب بیشتری را به لثه وارد می کنند.
اندازه مسواک مورد استفاده شما هم از اهمیت بسزایی برخوردار است.مسواك‌های كودكان از لحاظ شكل و ساختمان‌ تفاوتی با مسواك‌های بزرگسالان ندارد. فقط به دلیل كوچك بودن دهان بچه‌ها، باید مسواك‌های نرم كوچكی متناسب با اندازه دهان و دندان‌های بچه‌ها برای آنها تهیه شود.
از نكته‌های دیگرحائز اهمیت در مورد یك مسواك مناسب دسته مسواك است. مسواكی را انتخاب كنید كه دسته آن به گونه‌ای طراحی شده باشد كه بتوانید به راحتی آن‌را در دست بگیرید. كناره‌های دسته گرد باشد و دست شما را اذیت نكند تا بتوانید مدت طولانی در هر وعده با آن مسواك بزنید.

Card image cap

شيوه صحيح مسواک کردن :

مهم ترين بحث در رعايت بهداشت دندان ها استفده درست از مسواک می باشد. چرا که اگر به صورت صحيح انجام نشود، با مسواک نزدن تفاوتي ندارد.

براي مسواک کردن صحيح بايد اين نکات را به کار ببريم:
1. با استفاده از نخ دندان، لاي دندان ها را تميز کنيد، زيرا سطوح بين دندان ها به هيچ وجه با استفاده از مسواک تميز نمي شوند
همچنین میتوانید برا تمیز کردن فضای بین دندان هایتان از خلال دندان استفده کنید.
2. مسواک را خيس کرده و مقداري خميردندان روي آن بگذاريد. دهان را هم بشوييد تا خميردندان به خوبي کف کند.
3. از آخرين دندان سمت چپ فک بالا شروع کنيد و در جهت عقربه هاي ساعت ادامه دهيد. نوک موهاي مسواک را در خط رويش دندان ها قرار دهيد و به سر مسواک زاويه 45 درجه بدهيد. سپس براي 20 ثانيه به سر مسواک حرکتي لرزش بدهيد و بعد از آن با حرکت چرخشي خرده هاي غذا را از سطح لثه و دندان جدا کنيد.
4. با توجه به اندازه سر مسواک، دندان ها را سه تا سه تا مسواک بزنيد.
5.سطح بيروني دندان هاي جلوي بالا و پايين را هم به اين طريق مسواک کنيد: مسواک را به حالت عمودي نگه داريد و با حرکت آرام و با دامنه کوتاه به صورت جلو و عقب پشت دندان ها را تميز کنيد.
6. سپس سطح جونده دندان ها( آسياي کوچک و بزرگ) را با حرکت رفت و برگشت مسواک کنيد.
7. توجه داشته باشيد که سطح داخل گونه و زبان نيز بايد مسواک شود. براي مسواک اين قسمت ها سر مسواک را آرام و با حالت چرخشي داخل گونه و روي زبان حرکت دهيد. براي هرکدام بايد 30 ثانيه وقت بگذاريد.
8. در مرحله آخر با يک ليوان آب، دهان تان را بشوييد. مي توانيد پس از شستن از دهان شويه هم استفاده کنيد.●
چرا مسواك بزنیم؟
پلاك میكروبی به كمك جریان آب، شستشوی دهان و یا بزاق از روی دندان‌ها پاك نمی‌شود و باید به وسیله یك فشار فیزیكی از روی دندان‌ها برداشته شود كه مسواك بهترین وسیله برای برداشتن این پلاك‌هاست. البته در منطقه بین دندان‌ها كه مسواك به آنها دسترسی ندارد، نخ‌دندان وسیله‌ای بسیار مفید و ضروری برای برداشتن پلاك است.

مسواك از دو قسمت دسته و سر تشكیل شده است. سر مسواك شامل‌ موهایی است كه وظیفه برداشت پلاك میكروبی را بر عهده دارند.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!