هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

از همه چیز درباره انواع شامپو ها

۱۳۹۸/۹/۱۰ زهرا یزدانی

شامپو

شامپو به انگلیسی : ( Shampoo)، از یک واژه هندو به نام چامپانا (Champana) به معنای ماساژ دادن گرفته شده‌است. قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک[نیازمند منبع] و کتیرا[نیازمند منبع یا مواد معدنی مانند خاک‌های سیلیسی استفاده می‌نمودند.
زمانی که شامپوهای رایجی که امروز در تمام خانه‌ها موجود است هنوز ساخته نشده بودند،انسان‌ها برای تمیز کردن موهای سر خود از صابون استفاده می نمودند، که از چربی‌های حیوانات مختلفی تشکیل شده بود.
از جمله دیگر شوینده‌های مورد استفاده انسان‌های پیشین می‌توان به موارد روبرو اشاره کرد: رزماری، زرده تخم مرغ، چای سیاه، عصاره نیشکر، سرکه و آب

شامپوها بر اساس نوع و جنس مو به چرب، معمولی و خشک تقسیم می‌شوند. موهای چرب باید هر روز، موهای معمولی یک روز در میان و موهای خشک دو سه روز در میان شسته شوند.
شامپوها غالبا حاوی دترجانت، عامل کف زا، غلیظ کننده، حالت دهنده، متعادل کننده PH، اضافه کننده ها و مشتقات دیگر مثل نرم کننده، عطر دهنده و نگهدارنده ها هستند.
اکثر فرمول های شامپوها شبیه به هم است و تنها تفاوت در نوع رنگ و بوی شامپو می باشد.
نکات مهمی وجود دارد که باید به آن دقت شود، شامل: تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، داشتن پروانه بهره برداری و مجوز از وزارت بهداشت.
شامپو برای مو‌های چرب، باید دارای قدرت پاک کنندکی بیشتر و روغن کمتر باشد. شامپو برای موهای خشک، دارای مقداری نرم کننده است.
میزان مصرف شامپو :
اگر بخواهیم طبق یک قاعده کلی بیان کنیم میزان شامپوی مصرفی باید به میزانی باشد که کف حاصل از آن تمام موهای سر را بپوشاند. البته ذکر این نکته ضروری است که حتماً بعد از خیس کردن تمام سطح موهای خود اقدام به استفاده از شامپو کنید.
شامپوهای ملایم از انواع شامپو ها : ترکیبات این نوع شامپو به گونه ای است که علاوه بر قدرت تمیز کنندگی، ضرری برای پوست سر نداشته و ترکیبات نرم کننده در آن به میزان کافی است. از انواع شامپوهای ملایم می توان به شامپو بچه اشاره کرد که ملایم ترین نوع شامپوهای ملایم است. و این شامپو جهت تمیز کردن چرب های کف سر بصورت قوی عمل نمیکند.
شامپوهای حالت دهنده از انواع شامپو ها: این شامپوها همان طور که از نامش پیداست باید علاوه بر اثر پاک کنندگی و کف زایی بتواند موها را نرم و حالت پذیر کرده و درخشش کافی به موها بدهد. برای رسیدن به این هدف در بعضی موارد، شامپوهای حالت دهنده به صورت شامپوهای دو قلو در بازار یافت می شود که علاوه بر ویژگیهایی که ذکر شد، به علت داشتن ترکیبات ضخیم کننده و حجم دهنده، استحکام موها را افزایش داده و موها حالت پذیر و حجیم تر دیده شوند.
شامپو شامل چه اجزائی است ؟
یک شامپو ترکیبی است که کیفیت آن بایستی توسط سازنده تضمین و توسط مراجع قانونی مانند ادارات استاندارد و بهداری تائید شوند. تولیدکنندگان معمولا سعی می‌کنند تا هر چه تمامتر نیاز مصرف کننده ، بهتر بر آورده شود و در ضمن تمامی شرایط اعم از نوع و جنس موی سر افراد، نوع آب مصرفی ، درجه حرارت آب و حتی استفاده بد مصرف کننده را شامل شود ، تا به او کمتر آسیب برسد.
مطابق با قوانین اتحادیه اروپا، بر روی برچسب یک شامپو تمامی ترکیبات موجود در آن به ترتیب میزان مصرف بایستی نوشته شود. اما لزوما کار و وظیفه هر یک از این ترکیبات آورده نمی شود.
علت شوره سر چیست؟
شوره سر به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و می‌تواند به عوامل ارثی، هورمونی، جریان نداشتن هوای کافی در لابه‌لای موی سر، خستگی و استرس، برس نزدن یا غلط برس زدن موها و تغذیه غلط، مربوط باشد. برای درمان و پیشگیری از این مشکل، باید از شامپوهای مخصوص ضد شوره مانند شامپو روغن درخت چای استفاده کنید. زیاد شامپو زدن شوره را برطرف نمی‌کند اما تمیز نگاه داشتن موها ضروری است.

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!