هفت‌ویک | فروشگاه اینترنتی آنلاین

معرفی انواع لباس عروس جدید بیشتر بدانید

خواص گیاه گل گاوزبان_هفت ویک95282

۱۴۰۱/۷/۲۱ سپیده ایمانپور
Card image cap

گل گاوزبان یکی از معروف ترین و پر مصرف ترین گیاهان دارویی است که جز گیاهان علفی و یک ساله محسوب می شد

 

 

 گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول 70 – 40 سانتی‌متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌های بایر می‌روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است. از تجزیه شیمیایی گیاه گل گاوزبان مهم‌ترین ماده‌ای که به دست می‌آید نیترات دو پتاس می‌باشد و بیشتر خواص گل گاوزبان مربوط به این ماده است. گل گاو زبان گیاهی طبی است که تقریباً تمامی اجزاء آن، اعم از گل ها و برگ ها و دانه های آن به عنوان دارو استفاده می شود. همچنین دانه های این گیاه را برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می دهند.

نام علمی گل گاو زبان Echium است. سرده اصلی Echium است و از آن‌گونه‌های متعددی مجزا می‌شود که هرکدام به یک منطقه جغرافیایی مربوط می‌شود. مهمترین دسته‌بندی این گیاه، گل گاو زبان ایرانی و گل گاو زبان اروپایی است. به گل گاو زبان به انگلیسیViper’s-buglosses گفته می‌شود. سوال مهم دیگر این است که آیا طبع گل گاو زبان گرم است یا سرد؟ در طب سنتی طبیعت این گیاه گرم و تر (مرطوب) معرفی شده‌است.

طبع گل گاو زبان

گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است. در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله‌مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. اگر دچار آلرژی‌های فصلی می‌باشید توصیه به مصرف دم کرده گل گاوزبان است. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش‌های دهان، آفت دهانی بسیار نافذ است.

 

نوع کشت

گل گاو زبان گیاهی خودرو است و در دامنه کوه‌های البرز رشد می‌کند و برداشت آن از اوایل اردیبهشت شروع می‌شود و تا شهریور ادامه دارد.

این گیاه گونه‌های بسیاری دارد و گاهی گونه ایرانی گل گاو زبان که در دامنه‌های البرز می‌رویند با گونه اروپایی آن که بیشتر در استان‌های آذربایجان و اصفهان رشد می‌کنند، اشتباه گرفته می‌شود. گونه ایرانی گل گاو زبان گل‌های بزرگ‌تری نسبت به گل‌های گونه اروپایی دارد.

با آن که این گیاه خودرو است اما امکان کشت آن در مقیاس گسترده‌تر با استفاده از ریشه آن وجود دارد. بسیاری از مردم منطقه الموت و اشکورات در استان گیلان (در دامنه‌ی کوه‌های البرز) به کشت گل گاو زبان در مقیاس گسترده مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

جالب است بدانید امکان رشد گونه ایرانی این گیاه در شرایط آب و هوایی مشابه در کشورهای دیگر وجود ندارد. کارشناسان کشاورزی بذر این گیاه را برای تکثیر به کشورهای دیگر بردند اما علی رغم تلاش‌های فراوان کشت گل گاو زبان در کشور‌های دیگر با شکست مواجه شد. چون رشد این گیاه تنها در زادگاه اولیه‌ آن امکان پذیر است.

 

خواص گل گاو زبان

سرماخوردگی

گل گاو زبان به درمان کردن سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم ‌های خفیف کمک می‌کند. اگر سرما خورده‌اید این گیاه را همراه با بابونه، سنبل‌الطیب و شقایق دم کنید و این جوشانده را هر روز دو یا سه بار میل کنید تا علائم و عوارض سرما خوردگی بهبود یابند یا شدت آن‌ها کمتر شود.

 

پوست

 

 

همه‌ی ما به زیبایی و سلامت پوست خود اهمیت می‌دهیم. روغن استخراج شده از گیاه گل گاو زبان برای پوست فوق‌العاده مفید است.

1- روغن گل گاو زبان منبع اسید چربی به نام گاما اسید لینولنیک است که در بهبود ساختار پوست و عملکرد آن تاثیر بسیاری دارد.

2- آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گل گاو زبان از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و در بهبود زخم‌های پوستی و رفع التهاب آنها تاثیر بسیاری دارد.

3- بر اساس تحقیقات، گیاه گل گاو زبان با بیماری‌های پوستی همانند اگزما مبارزه می‌کند و علائم آن‌ها را کاهش می‌دهد.

4- اگر دچار خارش پوست هستید، روغن گل گاو زبان را روی نواحی قرمز و ملتهب شده بزنید.

 

قاعدگی

 

گفته می شود که مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، می تواند باعث پریود شدن زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی و پریود شدن می باشد.

 

یاسئگی

 

این گیاه دارای خواصی است که می‌تواند از بروز یاسئگی زودرس جلوگیری کند. علاوه بر این در زنان یائسه نیز مصرف دمنوش گل گاو زبان فواید بسیار زیادی دارد. در زنان یائسه به دلیل تغییرات هورمونی، خلق‌وخوی آنها دست خوش تغییرات زیادی شده و در نتیجه معمولا پزشک برای آنها یک سری داروها و درمان‌های هورمونی را تجویز می‌کند.

در کنار این درمان‌ها، پزشک طب سنتی ممکن است برای بهبود خلق‌وخوی زنان یائسه، مصرف دم‌کرده گل گاو زبان را توصیه کند. خاصیت این گیاه موجب می‌شود این تغییرات هورمونی و خلق‌وخو، کمتر بتواند تاثیرات منفی خود را روی اعصاب و روان زنان یائسه بگذارد. می‌توان این گیاه را به‌صورت تنها یا به‌صورت ترکیبی با سایر گیاهان مانند بابونه یا سنبل‌الطیب مصرف کرد.

 

اعصاب

 

دمنوش گل گاوزبان موجب تقویت اعصاب و روان است و به درمان اختلال حواس کمک می‌کند. این داروی گیاهی نشاط آور است و این خاصیت شادی آور بودن گل گاوزبان می‌تواند به درمان افسردگی و استرس و اضطراب کمک کند.

خاصیت آرام بخش بودن گل گاوزبان می‌تواند موجب درمان بی‌خوابی شود از این دمنوش معجزه‌آسا همچنین می‌توان برای درمان مالیخولیا، وسواس‌های فکر و حس خفگی نیز استفاده کرد. دلیل آن هم تاثیر این گیاه روی اعصاب و روان است. در کتاب قانون ابن‌سینا تاثیر معروف گل گاو زبان همین آرام‌کردن اعصاب است. .

 

ضد التهاب

ترکیبی به نام آلکوالویید نیز در ترکیبات گل گاو زبان وجود دارد که به آن خاصیت ضد آلرژیی ضد روماتیسم و درد مفاصل و ضد التهاب و قرمزی می‌دهد.

 

لاغری

خوردن دمنوش گیاه گل گاو زبان، طبق برنامه‌ای که پزشک مشخص می‌کند، در لاغری و سوزاندن چربی نقش بسیاری دارد. اگر در طول روز یک فنجان دمنوش گیاه گل گاو زبان بخورید و رژیم غذایی درستی داشته باشید، دمنوش گل گاو زبان، به شما کمک می‌کند تا فرآیند لاغر شدن در زمان کمتری انجام شود.

 

دیابت

برخی تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

 

دهان

یکی از حالت‌های استفاده از این گیاه، استفاده از برگ‌های تازه و گل خشک شده این گیاه به‌صورت خشک است. از این گیاهان برای درمان برفک دهان، بوی بددهان، درمان جوش‌ها و آفت‌های دهانی و غیره استفاده می‌شود. خاصیت ضدعفونی‌کننده این گیاه در این زمینه مدنظر است. علاوه بر وجود منابع غنی ویتامین سی در گل گاو زبان در بهبود بهداشت و سلامتی دهان و دندان بسیار مفید است.

 

دستگاه ادراری

از دیگر خواص گل گاوزبان می‌توان به خاصیت ادرار آور بودن این گیاه دارویی اشاره کرد. خاصیت ادرار آور بودن گل گاوزبان به علت وجود مقادیر بالای سدیم و پتاسیم است. افزایش دفعات ادرار موجب رفع عفونت شده و از این طریق به درمان عفونت‌های دستگاه ادراری کمک می‌کند. از دیگر خواص دمنوش گل‌گاو زبان این است که به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می‌کند و می‌تواند به درمان بی اختیاری ادرار کمک کند.

روز های گرم

ریختن برگ های تازه گل گاو زبان در سالاد ، و خیساندن گل های تازه این گیاه در آب و مخلوط آن با آب لیمو و شکربرای روزهای گرم بسیار نشاط انگیز و خنک کننده است.

 

هنوز هیچ دیدگاهی درج نشده است. شما اولین باشید!